Sociale arrangementer på arbejdspladsen – fest eller pligt?

Har du lyst til at være sammen med dine ansatte i fritiden? Eller vil du hellere hjem til din egen familie?

Antallet af sociale arrangementer, der er på de forskellige arbejdspladser, er meget varierende, og hvis du driver en lille, ny virksomhed, har du måske overvejelser om, hvordan du kan styrke det sociale sammenhold i personalegruppen ved at planlægge og gennemføre firmafester, julefrokost, fredagscafeer, eller hvad du måtte mene er attraktivt.

Jo flere medarbejdere, der er i virksomheden, jo lettere er det at lave arrangementer. Er I fire i alt, vil to sygemeldte være det samme som en aflysning – eller en meget lille fest. Og hvor sjovt er det? Eller hvor festligt er det, hvis alle fire kommer, men sidder og spekulerer på, hvor hurtigt de kan komme ud af døren igen, fordi de hellere vil være hjemme end sammen med dig og kollegerne i deres fritid.

De sociale begivenheder koster både tid og penge, og derfor er der ingen grund til at gennemføre dem, hvis medarbejderne opfatter det som en pligt snarere end en fornøjelse at deltage. Derfor er arrangementer, hvor der formelt eller uformelt bliver lagt pres på medarbejdere, for at de skal deltage, ikke værd at samle på. Det er muligt, at du synes, det kunne være vidunderligt, hvis hele arbejdspladsen kommer hjem til dig – måske i dit sommerhus – og gerne med hele familien, til en stor, fælles, afslappet og hyggelig sommerdag en lørdag i juni eller august. Firmaet giver maden, du lægger hus til, og medarbejderne forventes at møde op med begejstring. Men bliver det en succes? Eller er det dine egne behov, der skal plejes, din selvopfattelse af at være en populær og samlende person, der skal boostes? Hvis medarbejderne uopfordret spørger, om I kan gentage næste år, har det nok været en succes. Ellers har det nok ikke.

Alt efter hvilken type medarbejdere du har – herunder i hvilken aldersgruppe de befinder sig – vil behovene for eller ønskerne om sociale aktiviteter være større eller mindre. Småbørnsmødre vil som regel gerne hjem fredag eftermiddag og vil ikke synes særligt om begrebet ”fredagsbar”.

Det er som regel en bedre løsning at stille midler til rådighed og se, om medarbejderne griber chancen: ”Hvis I har lyst til, at vi laver en sommerskovtur, vil firmaet gerne bidrage med et beløb til maden. Men I må selv finde ud af, hvem der skal arrangere, og hvordan det skal foregå.”. Måske gribes bolden, og hvis den ikke gør, er det ikke en fiasko – det er bare ærlig snak.

Julefrokosten adskiller sig ikke så meget fra de andre arrangementer med hensyn til, at det skal være frivilligt at deltage, og at der findes særdeles velfungerende virksomheder, hvor julefrokosten er afskaffet, fordi medarbejderne ikke gider den.

Rigtig mange virksomheder holder julefrokost hvert år med stor succes, og der er det kutyme, at mange regler suspenderes for en aften: Det er et lille pusterum, hvor den stille medarbejder, styrket af øl, snaps og den gode stemning, pludselig folder sig ud på slap line uden bekymring for konsekvenserne.

Som chef gælder der nogle andre regler. Selvom du skåler med medarbejderne, hører på forfærdeligt meget fuldemandsævl om, hvordan du burde drive virksomheden (og den slags er der meget af) og danser til den lyse morgen, skal du trods alt holde hovedet koldt. Du skal selvfølgelig deltage og være festlig, fordi du dermed viser interesse for dine medarbejdere. Men uanset hvor sjovt det er, skal du ikke selv ende i mudderet, hvor du lover mere, end du kan holde, eller siger noget, du fortryder bitterligt bagefter. Chefer kan ikke dække sig ind under ”alle regler er suspenderet”-reglen, som medarbejderne kan, til julefrokosten.

Og tjek så lige, at du har betalt arbejdsskadeforsikringen: Hvis en medarbejder kommer til skade under julefrokosten, som firmaet afholder, er det en arbejdsskade. Uanset at det foregår i fritiden, medarbejderen var fuld, og I var på restaurant ude i byen: Det er stadig dit ansvar og din forsikring, der skal dække skaden.

Du kan læse mere om ansættelse, afskedigelse og alt det ind imellem i Håndbog for nye chefer. Om ikke andet, så smut derhen og hent indholdsfortegnelsen og et teksteksempel, så du kan se, om det er noget for dig

,

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar