Du må ikke opkræve gebyr for brug af betalingskort

Hvis du har en forretning eller webshop, hvor kunderne kan bruge betalingskort, skal du være opmærksom på nye regler for opkrævning af gebyrer fra januar 2018. Men jeg kan fornemme, at der stadig er flere, som har problemer med at bruge de nye regler. Derfor:

Vi, der tager betalingskort, ved, at det koster et gebyr pr. transaktion, når vores kunder betaler med kort.  Det gebyr må vi ikke længere direkte lade kunderne betale! Forbuddet gælder i hele EU.

Hvad du må og ikke må

Hovedreglen er: “En forretning må som udgangspunkt ikke opkræve et særskilt gebyr, når en kunde betaler med et betalingskort i forretningen. Forbuddet gælder både for fysiske forretninger og for forretninger på internettet.”

Du må ikke opkræve gebyr for betaling med:

  • Dankort
  • Visa/Dankort
  • Mastercard
  • Mastercard Debet
  • Visa
  • Visa Debet

Du må gerne opkræve gebyr for betaling med:

  • Diners Club
  • American Express

– dog kun hvis du har en direkte indløsningsaftale med dem – ikke hvis du tager de kort via en anden indløser (det kunne være PayPal o.lign.).

Disse er ikke omfattet af forbuddet: Firmakort, betalingsordninger med tre parter, mobile betalingsløsninger og kort udstedt uden for EU.

Firmakort er ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning: “betalingskort som er udstedt til enten virksomheder, enheder i den offentlige sektor eller selvstændige erhvervsdrivende fysiske personer. Betaling med firmakort er begrænset til arbejdsrelaterede udgifter, der trækkes på en konto, der tilhører den virksomhed eller enhed, som har udstedt kortet. Firmakortet kan f.eks. i praksis være et Dankort eller et MasterCard.”

Betalingsordninger med tre parter kan f.eks. være Diners Club og American Express, hvor det selskab, der udsteder kortet, også er indløser, og både kunde og forretning derfor har en direkte aftale med selskabet.

Når der står, at mobile betalingsløsninger ikke er omfattet af forbuddet, gælder det ikke sådan noget som MobilePay, for der er tilknyttet et betalingskort, og det er derfor i praksis en kortbetaling. Du må kun opkræve gebyr, hvis den mobile løsning er baseret på en direkte konto til konto-overførsel mellem kunde og virksomhed.

Hvad kan vi gøre i stedet for?

Hvad du ellers plejer at lægge over på kunden af administrations-, ekspeditions- og driftsgebyrer, er ikke omfattet af forbuddet, MEN: Du må ikke bare kalde betalingsgebyret noget andet! Den går ikke.

Hvis du gerne vil have dine kunder til at bruge bestemte betalingsmetoder (= dem der er billigst for dig), kan du f.eks. tilbyde rabatter, fri fragt, eller loyalitetsprogrammer. Sådan må du nemlig gerne lokke dine kunder til at vælge den billigste løsning.

Få mere information

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet en vejledning, som du kan hente her: Vejledning om forretningers opkrævning af gebyrer

De har også en ”Ofte stillede spørgsmål om de nye regler”.

, , , , ,

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.