Hvad med momsen, når vi deltager i DHL-stafetten o.lign.?

Rigtig mange virksomheder har tradition for at deltage i populære sportsarrangementer i løbet af sensommeren, f.eks. DHL Stafetten.

Når vi bogfører det i virksomhedens regnskab, skal vi være opmærksomme på, at der gælder forskellige momsregler for de forskellige omkostninger der er knyttet til deltagelsen i sådan et løb.

Virksomheden kan normalt få momsfradrag for:

  • administrationsgebyret, hvis der opkræves sådan et ved tilmelding
  • køb af motionstøj og andet udstyr, HVIS det er udstyret med virksomhedens navn/logo, OG virksomheden enten beholder tøjet og udstyret bagefter eller sælger det med moms til medarbejderne til markedspris. Vi kan ikke trække momsen fra, hvis vi forærer det til medarbejderne efter arrangementet.
  • leje af telt, borde og bænke.

Selve deltagergebyret er der normalt ikke moms på, medmindre der er en modydelse i form af reklame for virksomheden, og momsen vil da også kun kunne løftes af, hvis virksomheden faktisk får en reklameværdi ud af deltagelsen.

Køb af mad til sådan nogle arrangementer kan momsen ikke løftes af.

Du kan læse flere detaljer i BDO’s indlæg om emnet her: Moms ved deltagelse i DHL Stafetten, Team Rynkeby o.lign.

Deltagelse er i øvrigt et skattefrit personalegode for medarbejderne jf. http://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1924712

, , ,

No comments yet.

Skriv et svar