Frokostordning for medarbejderne og kantinemoms

I min bogføringsgruppe “First Monday” på Facebook blev jeg i går spurgt om momsreglerne på kantineområdet:

“Vi har en frokostordning for vores medarbejdere, og får en regning med moms fra firmaet der leverer frokosten. Kan vi trække momsen fra?”

Reglerne er sådan, at hvis virksomheden selv driver kantine, er der fuld fradrag for moms. Også hvis man køber fra et cateringfirma.

Salgsmomsen skal derimod afregnes efter normalværdien, ikke salgsprisen, der jo typisk er kunstigt lav. Salgsmomsen er derfor: 25 % x madens kostpris. Det går lige op, men skal stadig gøres!

Men hvis virksomheden også selv bruger lønninger på det (tilberedning m.v.), så skal den løn også momses, og så er vi ovre i det, der hedder kantinemoms.

Hvad er kantinemoms?

Når man taler kantinemoms, skal der både beregnes salgsmoms og købsmoms. Købsmomsen er enkel nok: Det er momsen af udgifter til kantinen, mad og leverancer. Salgsmomsen, derimod, kræver noget mere beregning.

Som regel giver virksomheden tilskud til kantinen, så kantinedrift giver permanent underskud, fordi kantinen også er et personalegode. Kantinemoms omfatter de virksomheder, som sælger mad- og drikkevarer til egne ansatte. Uanset om virksomheden i øvrigt er momspligtig.

Reglerne gælder ikke hvis:

  • virksomheden har udliciteret sin madordning, altså et firma kommer udefra og sælger mad til almindelig pris
  • personaleforeningen driver kantinen – så er det personaleforeningen, som skal afregne moms.
  • kantinen ikke har underskud – så skal man jo bare beregne moms af salgsprisen og trække normal købsmoms for køb af mad m.v.

Men normalt driver virksomheden selv kantinen (eller får evt. maden udefra), og prisen er kunstigt lav. F.eks. trækkes der 20 kr. pr. dag på medarbejderens lønseddel, og så kan medarbejderen spise frit i kantinen.

Der er flere måder at beregne kantinemoms på

Købsmomsen kender vi allerede, men salgsmomsen kan beregnes på flere måder:

Når man selv laver maden: 

Indkøbspris af råvarer (uden moms) + 5 %
+ Egne lønudgifter til kantinepersonale minus 25 %
Dvs. man medregner kun 75 % af lønnen
= Det samlede momsgrundlag

Når man køber maden ude i byen (man får maden leveret og laver ikke selv noget i køkkenet ud over at anrette den):

Samlet indkøbspris for maden x 25 % moms.

Når en kok udefra laver maden i virksomheden:

Samlet indkøbspris (mad, leverandør m.v.)
+ Udgift til ekstern leverandør, der arbejder i kantinen
(salg, produktion af mad, indkøb m.v.)
– 25 % af den løn, som leverandøren har (hvis man kan se det på regningen)
+ 2,5 % af den samlede indkøbspris minus 25 % af leverandørens løn
+ Vores egne lønninger til kantinepersonale – 25 % (dvs. kun 75 % af lønnen tælles med)
= Momsgrundlaget (altså det, der skal beregnes 25 % moms af).

Så når det gælder salgsmomsen, er det altså ikke det, som medarbejderne betaler, der skal beregnes moms af, men de beregninger, som skal laves på baggrund af råvarer, lønninger m.v.

(Tak til statsaut. revisor Søren Revsbæk for uddybning)


Læs alt om kantinemoms – og meget mere – i bogen Skat og moms – får du dine fradrag? Køb den i Regnskabsskolens webshop

Skat og moms - får du dine fradrag

, , , ,

2 Responses to Frokostordning for medarbejderne og kantinemoms

  1. Simon 8. januar 2019 at 14:25 #

    Spændende og relevant læsning!
    Igen, fedt med så detaljeret et blog-indslag 🙂

  2. Awa 6. januar 2023 at 08:55 #

    Hvordan skal man så lave den konkrete bogføring?
    Det er en ordning, hvor maden leveres udefra og virksomheden anretter selv.
    Købsmomsen er jo ligetil, men hvordan bogfører man bedst salgsmomsen, som jo skal svare til købsmomsen?

Skriv et svar