[Gæsteindlæg] Har du styr på firmaets likviditet? (og en invitation)

Af gæsteblogger Kim Østergaard

Har du styr på firmaets likviditet?

Advokaternes Inkasso Service advarer mod, at manglende overblik over indbetalinger og udbetalinger i en virksomhed (cash flow) og vækst i antallet af dårlige betalere kan føre til, at virksomheden må lukke.

“Jeg oplever, at der er mange mindre og mellemstore danske virksomheder, som ikke har analyseret deres likvide beredskab,” siger Torben Stohn, inkassochef hos Advokaternes Inkasso Service.

Man må ikke undervurdere vigtigheden af et solidt cash flow, med andre ord “cash is king”. Hvis ikke der er overblik over, hvornår pengene kommer ind, og hvornår de ryger ud, er der måske ikke økonomi til løn, husleje og ikke mindst vækst.

Skab overblik

Bogholderen kan være med til at forbedre likviditeten ved at analysere det likvide beredskab. Når overblikket er skabt, ved virksomhederne, hvor der skal sættes ind.

Ikke sjældent viser det sig, at virksomheden kan reddes, hvis blot der sættes ind overfor dårlige betalere.

Følg op over for dårlige betalere

Det kan betale sig at følge op over for dårligere betalere. Ifølge en undersøgelse, der er foretaget af Kim Østergaard fra Rykkerportalen, betalte godt 92 pct. af kunderne på baggrund af fakturaen. Undersøgelsen er foretaget ved at gennemgå 100.000 fakturaer, fra et antal mindre virksomheder i Danmark.

De resterende kunder betalte først efter at have modtaget en påmindelse. Betalingsprocenten fordelte sig således:

Efter 1. rykker var betalingsprocenten på 97,5 %

Efter 2. rykker kom den op på 98,7 %

Efter 3. rykker nåede den 99,25 %

De resterende 0,75 % måtte sendes videre til inddrivelse via inkasso.

Egen- eller fremmedinkasso?

Du kan selv stå for at inddrive virksomhedens ubetalte fakturaer (egeninkasso), men det kan være en tidskrævende opgave. Som alternativ til egeninkasso kan du overlade opgaven til en virksomhed, der har specialiseret sig i inddrivelse (fremmedinkasso).

Onlineregnskabsprogrammer har revolutioneret inkassobranchen

De gamle desktopøkonomisystemer er efterhånden alle skiftet ud med onlineregnskabsprogrammer. Udviklingen har åbnet op for integration mellem regnskabsprogrammerne og andre services.

Det er nu gået op for advokatbranchen, at der er potentiale i at integrere med regnskabsprogrammer. Som det første advokatkontor i Danmark har Advokaternes Inkasso Service udnyttet muligheden. Integrationerne har effektiviseret sagsbehandlingen, og Advokaternes Inkasso Service kan nu tilbyde inkasso uden omkostninger.

Rykkerportalen tilbyder rykkerservice uden omkostninger. Sammen kan de to virksomheder tilbyde den fuldendte løsning: Rykker- og inkassoservice uden omkostninger. Det er skyldner, som betaler udgifterne til sagsbehandlingen.

Præventive tiltag ““ indfør en kreditpolitik som værn mod dårlige betalere

Når der er fulgt op på de dårligere betalere, er det tid til at indføre præventive tiltag. En kreditpolitik i virksomheden er med til at reducere risikoen for at få nye dårlige betalere. “En metode til at undgå dårlige betalere er eksempelvis at foretage flere kreditvurderinger af kunderne, handle kontant og gøre kredittiderne kortere,” siger Torben Stohn.

Fyraftensmøde om fremtidens inkasso og kreditpolitik

Den 7. marts 2017 kl. 16:30 kommer Kim Østergaard fra Rykkerportalen og Torben Stohn fra Advokaternes Inkasso Service og holder gratis fyraftensmøde på Regnskabsskolen om kreditpolitik, samt rykker- og inkassoprocessen og giver en præsentation af fuldautomatisk rykker- og inkassoservice i e-conomic, Billy og Dynaccount – fremtidens inkasso.

Hvis du er selvstændig eller bogholder, synes jeg du skal kigge forbi. Du kan tilmelde dig ved at klikke på linket: Gratis fyraftensmøde: Inkasso i fremtiden og introduktion til kreditpolitik

One Reply to “[Gæsteindlæg] Har du styr på firmaets likviditet? (og en invitation)”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.