Har du erfaring med forsinkede regninger fra en serviceyder? Jeg har netop fra mit mikroforlags webshopudbyder modtaget en faktura med krav om betaling med tilbagevirkende kraft af 35 måneders betalingsgatewaygebyr, som deres regnskabsansvarlige åbenbart har overset, og som derfor aldrig er blevet tilføjet deres normale kvartalsfaktura. Ekstraregningen er på knap 9.000 kr., og det kan vel gøre selv den bedste lille forlagsiværksætter bleg om næbbet! Og så lige op til jul”¦
Ved du, hvordan jeg skal forholde mig i denne situation? På den ene side har de jo ydet denne service, så det er rimeligt nok, at de vil have betaling for den ““ men på den anden har jeg på nettet fundet fgl. udtalelse fra Forbrugerhotlinen:
“Hvis en erhvervsdrivende ved en fejl har opkrævet et for lavt beløb for en ydelse, er det under visse omstændigheder muligt for den erhvervsdrivende at opkræve det manglende beløb på et senere tidspunkt. Den erhvervsdrivende kan risikere at miste sit krav, hvis den erhvervsdrivende ikke opkræver beløbet inden for tre år.”
Hvilke omstændigheder er der monstro tale om?
Kommentarer og input er yderst velkomne!
Ulla
Som udgangspunkt er du som virksomhed ikke nær så godt beskyttet som private forbrugere. Så min umiddelbare fornemmelse er, at “det kan de godt”. Men jeg er jo ikke jurist, måske skal du spørge en advokat om det? Du kan også vælge at kontakte dem og fortælle, at det i dit tilfælde er et stort problem med en sådan ekstraregning og så se, om ikke du kan forhandle ned til halv pris eller noget, der minder om det – de har jo begået en fejl, og derfor kan man godt forestille sig, at de vil være parate til at give et afslag i prisen for at beholde dig som tilfreds kunde.
Dbh.
Anette
Tak, Anette, det er et godt forslag; det tror jeg, at jeg vil prøve.
Som udgangspunkt er forældelse jo 3 år – og det er vi ikke ude i.
Dertil kommer, at pengegæld som udgangspunkt er bringegæld.
Det er klart, at hvis du kan sige I ikke havde en kinamands chance for at vide I manglede faktura og betaling, så kunne du jo ikke selv have bragt pengene, men ellers, så er det faktisk skyldners pligt også at reagere.
Jeg er helt enig i at prøve at aftale nedsat pris og forklare, at I slet ikke vidste … Og se hvor langt I kommer. Alternativt kan man jo tale rate betaling.
Den gode sag er jo, at de penge SKULLE i af med, så det kan mere være noget rent likvidt, at I ikke har gemt penge til det. Det er ikke noget der forringer jer, i forhold til hvis I havde fået regningen i tide
God vind med et i alle fald