Hej Anette, jeg har to spørgsmål:
1. Hvordan bogfører man en sponsorgave, når der er tale om en vare fra eget lager, man f.eks. donerer som præmie til en konkurrence? Skal jeg bogføre varen til dens kostpris eller dens normale salgspris? Og hvad med moms?
2. Hvis en anden person frivilligt hjælper med en opgave for virksomheden, f.eks. stå ved en messestand, og man gerne vil give vedkommende en lille gave som tak, er gaven så fradragsberettiget?
Jeg håber, du kan hjælpe.
Mette
Tak for de gode spørgsmål.
1. Du skal bogføre omkostningen som en reklameudgift. Samtidig skal varelageret nedskrives (eller vareforbruget, hvis det ikke er et regnskab med lagerstyring løbende). Hvis du har trukket moms, da du købte varen, skal begge posteringer når du flytter til reklame være momsfri.
2. Ja, du kan godt købe en gave til frivillige medarbejdere. Den skal være “passende”, hvilket bl.a. betyder at det ikke må være så stor en gave, at det kan minde om naturalie-aflønning. F.eks. kan du ikke forære vedkommende en bærbar PC – det er over grænsen.
Dbh.
Anette
Hej Anette,
Sad faktisk med helt samme spørgsmål. FEDT at det nu er besvaret – tak for svaret! :-D
Tusind tak for svaret, Anette. Varerne er indkøbt i EU uden moms – hvilke konsekvenser har det for bogføringen?
Når man køber varer i EU, er der omvendt betalingspligt. Det vil sige, at du skal lægge 25% salgsmoms oveni og afregne denne på vegne af din EU-leverandør til den danske stat. Samtidig får du et momsfradrag på samme beløb, så det kommer ikke til at koste dig noget. Stort set alle økonomisystemer har en momskode til formålet, så det plejer ikke at være noget stort problem.
Dbh.
Anette