Som bogholdere kan vi have mange forskellige roller. Gående fra pædagogisk administrativ backup til mini-revisor. Kunsten er at finde ud af, hvad det er kunden ønsker – og om det er det, vi har lyst til at levere. Ellers går der rod i samarbejdet.
Nu har jeg jo ikke så mange sager selv, fordi jeg laver meget andet end bogholderi, men dem jeg vælger er som hovedregel opgaver, hvor der ud over det rent bogføringsmæssige også er nogle særlige problemer eller udfordringer af den ene eller anden slags.
Det kan være, at det er en stærkt fortravlet ejerleder, som har brug for, at “nogen” kan holde styr på hele papirflowet, tage snakken med SKAT om gammelt rod, navigere mellem flere ejerkredse i mærkelige selskabskonstruktioner eller sørge for, at samarbejdet med revisoren kører, som det skal.
Det vigtigste er, at kunden oplever, at bogholderen sidder på samme side af bordet. Bogstaveligt talt (for eksempel til møder med revisorer, SKAT mv.) og i overført betydning. Det betyder selvfølgelig ikke, at man bare gør, som kunden sider, men at bogholderen byder ind med relevant sparring, opgaveløsning og input inden for sit fagområde. I mit tilfælde er fagområdet regnskab og personaleadministration. At sidde på samme side af bordet betyder også at arbejde loyalt for at kunden på bedst mulig måde kan få løst sine opgaver, og hvad der er bedst afhænger helt af den enkelte: Nogle vil have bedst af at lære i processen og selv blive bedre. Andre vil have bedst af en administrativ mor, som smører madpakker og binder snørebånd (= selv skaffer bilagene og træffer beslutninger om valg af IT-løsninger mv.).
I øjeblikket har jeg en sag, hvor den helt store opgave egentlig er “kontakt med revisor og SKAT”, og bogholderiet, lønadministrationen mv. bare er understøttende i forhold til selve sagen: At sørge for, at tingene glider som de skal, så denne ejerleder kan koncentrere sig om det han er (virkelig) god til: Udvikling af sin virksomhed. Da han er ret svær at få til at sidde stille og høre efter, fordi han har meget, meget travlt, kræver det en stor portion tålmodighed fra min side. Men vi kommer igennem. Måned efter måned… og nu snart: Årsafslutning efter årsafslutning.
Men det er den slags kunder, det er fedt at have: Hvor jeg virkelig oplever, at indsatsen gør en forskel, og hvor kunden ikke er i tvivl om, at vi sidder på samme side af bordet.
…..
Reklame:
Regnskabsskolen har stor succes med bogfør-med-aftalerne, hvor den selvstændige bogstavelig talt er med i hele processen. Læs mere om det her.