Tak for mange hjælpsomme svar, som jeg tit har haft glæde af, når jeg googlede rundt. Her et spørgsmål jeg ikke lige umiddelbart kan få svar på.
Jeg har enkeltmandsvirksomhed, og har spørgsmål til salg af småanskaffelser (Fx. en computer som har kostet mindre end 12600).
Hvis jeg efter 3 års brug ønsker at sælge den videre, skal jeg så lave en kvittering/faktura på salget og lade den indgå i regnskab, som normal indtægt på lige fod med den indtjening jeg har ved mit egentlige arbejde (fotograf)?
Eller hvis jeg ønsker at give den til børnene, må jeg så bare det?
Det drejer sig af og til om ting, som er forældede for mig og mit behov, men kan fungere udmærket for andre. Er der evt. en tidsfrist for, hvornår jeg kan forære, eller måske endda sælge ting uden, at det skal tælle som indtægt i regnskabet?
I nogle situation kunne det fx. være fordelagtigt, at jeg måtte forære – eller sælge en brugt computer til min kone, til en pris lavere end en umiddelbart brugtpris.
Dbh Morten
Det er et vanskeligt spørgsmål, men jeg har konsulteret revisor Søren Revsbæk, som svarer på dit spørgsmål her: http://revsbaek-revision.dk/naar-virksomhedens-computer-bliver-privat/
Dbh.
Anette
Hvis man så smider en pc (eller telefon) på genbrugen eller bare i containeren, skal der så ligge en form for kvittering i regnskabet på at den er kasseret?
Og hvordan skal kvitteringen i så fald udformes?
Vh Brian
Hej Brian
Nej, når det er almindeligt – altså ikke udsædvanligt – forbrug og udsmidning, skal der ingen kvittering til. Er der derimod tale om gentagne udsmidninger, fordi mobiltelefonen går i stykker hver 2. måned, så kan man jo med rette spørge hvorfor, og så kan det være berettiget med en eller anden form for dokumentation.
Dbh.
Anette