Forretningsplan – strategiudvikling

Lavede du en forretningsplan i forbindelse med din virksomheds start? Og har du brugt den til noget siden? Jeg tror, der ligger mange forretningsplaner rundt omkring, som hverken bliver brugt, evalueret eller på nogen måde får opmærksomhed. Men det betyder forhåbentlig ikke, at strategiarbejdet er gået i stå – men bare at man (vi) bruger andre redskaber end forretningsplanen, når først virksomheden er i gang.

I Regnskabsskolen har det vist sig, at vores arbejde med virksomhedens strategi kører i forløb af 2-3 år. Det vil sige, at vi i år 1 fastlægger en strategi for den kommende periode. Strategien er baseret på langsigtede mål, og nogle gange på evaluering af hele forretningsgrundlaget. Det vil sige, at alt, hvad vi gør (og hvorfor vi gør det) kan komme op at vende. I året efter (eller måske to, alt efter omstændighederne) arbejder vi så ud fra de strategiske mål, som er fastsat, og det er de mål, vi bruger som pejlemærker, når vi overvejer nye projekter eller taler om udvikling af virksomheden i øvrigt. Det er en god rytme for os, fordi vi på den måde dels får taget nogle grundige diskussioner i bestyrelsen, dels ikke hele tiden har det samme oppe at vende.

Vi er på vej ind i en ny strategifastlæggelsesperiode, og derfor synes jeg, at det var både relevant og interessant at læse DIs Produktivitetspanels 10 konkrete anbefalinger til virksomhederne i en publikation, jeg fik udleveret på DIs Topmøde 2013 i dag. Det interessante ved anbefalingerne er, at selvom de formentlig især er skrevet til lidt større virksomheder end Regnskabsskolen, er anbefalingerne anvendelige for næsten enhver virksomhed. Måske ikke direkte i strategiarbejdet, men som tjekliste: Har vi også taget hensyn til…… eller er vi opmærksom på mulighederne i….

Produktivitetspanelets 10 praktiske anbefalinger til virksomheden er:

  • Adskil dig mest muligt for konkurrenterne
  • Overvej muligheder i hele forsyningskæden
  • Vær fleksibel og omstillingsparat
  • Opstil konkrete mål på alle niveauer
  • Følg op gennem aktiv ledelse og brug resultatløn
  • Prioriter dygtig arbejdskraft på alle niveauer
  • Søg ny viden på strategiske områder
  • Invester i moderne udstyr og automatisering
  • Lav langsigtede ressourceeffektiviseringer
  • Søg hele tiden nye markedsmuligheder

Mon ikke der er et par stykker, som også kan give dig anledning til overvejelser? Jeg fik i hvert fald lidt at tænke over.

, , ,

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.