Forleden sendte SKAT en mail til os selvstændige om, at vi sidst i august vil få en skattekonto. Formålet er at give et bedre overblik over hvad vi har indberettet, og hvad vi evt. skylder i moms, lønsum, selskabsskat, udbytteskat, miljøafgifter, told, gebyrer osv. B-skatter er ikke omfattet.
Der kommer også pr. 1. august nye regler for virksomhedernes betalinger til SKAT, som nu alle skal ske på en og samme betalingslinje. Betalingerne dækker altid ældste krav først, og der er nye renteregler med fælles rentesats og dag-til-dag-rente, som beregnes på baggrund af hele saldoen.
Som virksomhedsejere skal vi gøre som vi plejer – vi skal dog huske at skifte betalingslinjen ud i netbank og økonomisystem så vi fremover betaler til den rigtige konto, vores nye skattekonto.
Du kan læse mere på SKATs egen side: www.skat.dk/skattekontoen
Køb “Bogen om skat for selvstændige” her
Hej Anette. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg som enmandsfirma skal oprette en digital postkasse? Og hvad koster det? Har forsøgt at oprette en men blev i tvivl om det så skal være en erhvervs digital signatur eller en privat digital signatur?
og vedr. skattekonto: får jeg personlig besked om min nye skattekonto?
Mange hilsner fra Lotte
Hej Lotte
Du skal have en digital postkasse, og det er gratis. Du skal bruge din erhvervs-id, når du opretter den. Mange har allerede fået besked om skattekontoen (men ikke alle) – så den er formentlig oprettet. Hvis du er i tvivl, så skriv til skat på skat@skat.dk og hør dem ad, for den kommer til at give et fint overblik over firmaets mellemværender med skattevæsenet.
Dbh.
Anette
Pingback: Vigtigt vedrørende momsindbetaling til den nye skattekonto | Anette Sand