Tak for din gode brevkasse som jeg har fulgt med i længe, og nu har jeg (desværre) selv fået brug for den. Jeg har drevet butik i 3 år, og det går rigtigt godt. Men den bogholder jeg har haft i et par år og jeg er gået hen og raget uklar. Vores samarbejde har knaget længe (hun kan ikke svare på ting jeg synes en bogholder burde vide), og nu har hun sendt en regning som jeg bestemt ikke er enig i, og jeg nægter af flere grunde at betale den.
Jeg har besluttet mig for at finde en ny bogholder, men her er så problemet, for min gamle bogholder vil ikke udlevere mine bilag og mine regnskaber! Hun siger at så længe jeg ikke har betalt, har jeg ikke krav på at få mine ting udleveret. Kan det være rigtigt? Fortæl mig hvad jeg skal gøre så vi kan komme videre, for det her er opslidende.
På forhånd tak.
Mange hilsner
Jonna
Jeg har lavet et videosvar til dig her:
Dbh.
Anette
Hej Anette og Regnskabsskolen,
Hvad nu hvis situationen egentlig er omvendt. Bogholderen har afleveret al materiale og faktureret sine timer, men kunden vil ikke betale regningen? Begrundelsen er, at materialet har været fejlbehæftet og ikke fuldt afstemt, men dette var der gjort opmærksom på inden.
Mit spørgsmål går egentlig på – hvad skulle bogholder have gjort i situationen? Og hvordan kan bogholderen komme videre, da denne ikke er interesseret i en retssag og kommunikationen er gået i hårdknude med den tidligere kunde? Altså hvordan tages det med i bogholderens regnskab?
På forhånd mange tak for hjælpen og en fantastisk ildhu fra din og dine medarbejderes side.
Venlig hilsen
Lene
Hej Lene
Det er også en situation, man ind imellem møder.
Hvis bogholderen har fakturereret og kunden ikke vil betale, kan bogholderen
A) Sende sagen til inkasso. Også, hvis kunden gør indsigelse over for regningen – så kommer det an på omstændighederne, om inkassoadvokaten vil anbefale at man går videre eller ej.
B) Afskrive beløbet, dvs. udstede en (evt. intern) kreditnota til kunden.
C) Forsøge at lave en aftale om delvis betaling.
Under alle omstændigheder er det bedst, hvis bogholderen løbende har dokumenteret de problemer hun eller han har mødt undervejs: Hvis materialet ikke kan bogføres ordentligt pga. fejl og mangler, har der formentlig været noget mailkorrespondance frem og tilbage om dette – det er en del af dokumentationen.
Mere generelt set (og af egne, personlige og dyre erfaringer) kan jeg sige, at det er en god idé for bogholdere og andre leverandører, at indføre et kreditmax: Altså et maksimumbeløb, som ikke må overskrides. Hvis kreditmax er 10.000 kr., skal kunden betale, når kunden skylder 10.000 kr., og alt arbejde standses indtil da. Send flere, mindre acontoregninger i stedet for at gemme det hele til sidst og så sende en enkelt stor regning, sådan at der ikke kommer store penge i klemme.
Dbh.
Anette