Jeg har lige et hurtigt spørgsmål omkring rejsegodtgørelse. Jeg har på mit arbejde en kollega der har rejst for et andet firma, og de har afholdt alle udgifter til denne rejse, dermed har jeg intet bilag modtaget fra denne rejse. Mit spørgsmål går så på, om han har krav på, at få udbetalt skattefri godtgørelse på småfornødenheder? Dog er der blevet faktureret timer vedr. denne rejse til det pågældende firma. Hvis han har, hvordan kan jeg rette det for 2012?
Har også en kollega som har været på kursus i England, udgifter hertil er blevet betalt af min arbejdsplads, har hun krav på småfornødenheder også?
Håber du kan svare mig på dette. På forhånd tak.
Melder mig snart til et af dine kurser ;-)
Med venlig hilsen
M. R.
Tak for din mail. Jeres medarbejdere har ikke krav på et beløb til småfornødenheder. For rejsegodtgørelse efter statens takster er ikke noget, som arbejdsgiveren har pligt til at betale. Kun, hvis det er en del af ansættelsesaftalen. Arbejdsgiveren kan godt lave en aftale med medarbejderne om, at der kun kan rejses efter regning, eller at der udbetales et beløb, som er lavere end statens satser. Satserne er max-beløbet for, hvad der kan udbetales, uden at medarbejderne bliver skattepligtige af beløbet.
Det er derfor noget, din chef skal afgøre. Og jeg vil foreslå en fremadrettet løsning, hvis det er. For diæter mv. skal indberettet til SKAT, og selvom det ikke betyder noget for medarbejderens skattepligtige indkomst, vil det alligevel være besværligt at gøre det nu, hvor fristerne for indberetning for 2012 er overskredet.
Dbh.
Anette