Tak for en god blok.
Jeg har startet firma i år og underviser blandt andet privat eneundervisning i musik på trommer og klaver. Undervisningen er momsfritaget. Jeg har både et klaver og et trommesæt, som jeg gerne vil indskyde i firmaet. Begge dele står i min kælder, hvor jeg underviser. Mit stagepiano har jeg købt nyt for år tilbage, og det har jeg kvittering på, hvorimod trommerne er købt brugt. Derfor har jeg ingen kvittering på dem. (begge dele vurderes til under 12.300)
Mit spørgsmål er følgende:
Kan jeg også indskyde trommerne i firmaet, selvom jeg ikke har en kvittering? Med andre ord: Er det nok at lave en kvittering for salget fra mig til mit firma?
I så fald. Hvordan skal jeg bogføre det?
Håber du kan hjælpe.
Venlig hilsen
Toke
Når du ikke har kvittering på udstyret og indskyder det i virksomheden, er det meget vigtigt, at du får udstyret ind til en realistisk brugtpris. Det vil sige, at du skal finde ud af, hvad du ville kunne sælge udstyret til brugt – og det er den pris, du skal tage med.
Du bogfører det i debet på “Køb af udstyr” (eventuelt på kontoen “Småanskaffelser til straksafskrivning” på grund af værdien) og i kredit på Mellemregningen (eller Banken, hvis du overfører pengene til din private bankkonto med det samme).
Dbh.
Anette
Hej Anette,
der er et simpelt spørgsmål jeg simpelthen ikke kan finde et klart svar på nogen steder.
Hvornår er det klogt at indbetale skat af overskud i enkeltmandsvirksomhed? Altså det resterende efter de 10 b-skatte kort.
Man har først pligt til at indberette d. 1. juli, men jeg har hørt at der løber renter på det man skylder i skat allerede fra årsskiftet (hvis ens regnskab går fra 1/1).
Kan du hjælpe?
Hej Sohail
Renten er 3%. Så hvis du har pengene, kan det godt betale sig at betale nu. Men hvis du skal betale en (dyr) kassekredit, kan det måske bedre betale sig at vente til 30. juni. Læs mere på SKATs hjemmeside: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817316.
Dbh.
Anette