Gæsteindlæg af Anja Lysholm, Uforklarbar
I går holdt SKAT for første gang et webinar, og Anette foreslog at jeg skrev en anmeldelse af det her på bloggen. Ud over at være ansat et par dage om ugen på Regnskabsskolen, har jeg en enkeltmandsvirksomhed (i en helt anden branche), så jeg tilmeldte mig og legede at jeg var en nystartet virksomhed. Ikke at SKAT tjekker, men bare for at fortælle at det var de briller jeg havde på undervejs.
Webinaret handlede om hvordan man beregner sit overskud, hvad det er for nogle tal man skal angive på selvangivelsen, og ikke mindst om vigtigheden af at man (løbende) forskudsregistrerer og betaler B-skat.
Dagen før webinaret fik jeg en mail med oplysninger om hvordan jeg skulle logge på. Den mail indeholdt også den præsentation der ville blive brugt undervejs, så jeg havde mulighed for at printe den ud og evt. tage noter på den. En rigtig god ide da der bl.a. er skærmbilleder af de felter man skal udfylde på selvangivelsen/forskudsregistreringen, og de kan jo være rare at have når man engang skal bruge det og huske hvad det nu var de forklarede.
Webinaret startede præcis kl. 15 som planlagt. Der var ganske få sekunders knas med lyden, men så kom Henning fra SKAT klart igennem. Teknikken spillede undervejs. Der var ikke noget at komme efter. (Til nørderne kan jeg fortælle at de brugte Adobe Connect som webinar-software.)
Det eneste jeg studsede over (men muligvis kun fordi jeg havde de kritiske anmelderbriller på), var at Henning præsenterede 3 medarbejdere som “arbejder i markedsføringsafdelingen og vil svare på de skriftlige spørgsmål undervejs” – hmm, kan markedsføringsmedarbejdere svare på skattespørgsmål?? Det kunne de godt, så måske de bare skulle have været præsenteret som “medarbejdere hos SKAT”.
Webinaret bestod af tre dele. Første del handlede om hvordan man beregner sit overskud (her kom de også ind på muligheden for at bruge virksomhedsskatteordningen), anden del om hvordan man angiver det overskud via TastSelv, og tredje del om hvordan man forskudsregistrerer. Efter hver del var der et tjekspørgsmål der skulle sikre at alle havde forstået det. En fin ide. Dog var der på 2. spørgsmål en enkelt forkert besvarelse, og den blev der ikke fulgt op på – det burde der vel være blevet.
Derefter var der nogle minutter hvor man kunne stille spørgsmål via en chatboks. Du kan se på skærmbilledet her hvilke spørgsmål der bl.a. blev stillet:
Og så kom næste del af webinaret. Det sluttede af med spørgsmål til sidst og en mulighed for at give SKAT noget feedback. Det var jo første gang, så de var meget interesserede i at vide om folk havde syntes om det. Jeg så kun glade kommentarer, og det var velfortjent.
De sendte også efterfølgende et spørgeskema ud hvor man kunne give yderligere feedback, og det lader til at det her med webinarer er noget de vil gøre mere i fremover. Jeg synes det er en supergod ide at man kan sidde ved sin egen skærm og lære. Det er tidsbesparende både for SKAT og for os selvstændige. Og når det var så vellykket første gang som det var i går, så synes jeg bestemt at det kan anbefales at deltage.