Der er nogle brevkassespørgsmål, jeg ikke udgiver. Nogle gange, fordi spørgsmålet allerede er besvaret andetsteds. Ind imellem, fordi emnet ikke er velegnet – eller spørgsmålet umiddelbart ubesvarligt.
Idet jeg mener at kunne genfortælle sagen, uden at røbe hverken hvem kunden eller leverandøren er, så forestil dig at få følgende brevkassespørgsmål:
Hej Anette
Jeg tror, men revisor snyder mig. Når jeg spørger om noget, kan han aldrig svare, men vil vende tilbage på et senere tidspunkt, som han så aldrig gør. Årsregnskabet kom for sent og jeg kan ikke finde hoved og hale i det, jeg mener ikke at tallene er korrekte. Hvad gør jeg?
Ja, hvad gør jeg? I det konkrete tilfælde svarede jeg med en privat mail i generelle vendinger, som foreslog spørgeren at få det tilgængelige regnskabsmateriale gennemgået og forklaret hos en anden revisor eller evt. bogholder. Det endte med at blive mig.
Gennemgang af regnskabsmateriale
Kunden medbragte regnskaber for de sidste to år. Virksomheden har eksisteret i 6 år, heraf de 3 som ApS. Herudover medbragte kunden et print af sin revisors mail vedr. momsbetaling, samt enkelte andre oplysninger, jeg mente, vi måske skulle bruge.
Det viste sig, at kundens seneste momsopgørelse så sådan ud:
Salgsmoms: 182.000
Købsmoms: 115.500
Skyldig moms: 66.500
Noteret (skrevet, ikke kopieret og indsat fra f.eks. regneark eller økonomisystem) af revisoren i en e-mail. Hmm… gad vide, om der virkelig er bogført, eller om vi talte om et (evt. kvalificeret) bud fra revisorens side: Det er nogle meget runde tal at se på. Og kunden mente, salgsmomsen var for høj.
Årsregnskaberne så fine ud. Dog syntes kunden, at varelageret var for højt, og der var også nogle linjer omkring anlægsaktiverne, han ikke selv kunne forklare, hvad handlede om.
Kunden bliver sendt hjem med besked om at skaffe bogføringen for seneste lukkede regnskabsår og for bogføringen frem til 1.10.2012 i indeværende regnskabsår.
Møde om regnskabets tilstand
Det andet møde blev forsinket. Af revisoren. (Som i øvrigt ikke var en af de godkendte revisorer, og kunden havde derfor ikke mulighed for at klage til Revisornævnet, hvilket han ellers havde lagt en del energi i at tjekke op på.) Årsagen var, at selvom kunden var blevet faktureret for regnskabsarbejdet, var der faktisk ikke bogført en linje i 2012. Hvilket revisoren mente, var helt OK, fordi aftalen handlede om årsrapport, selvangivelse og løbende momsangivelser. Ikke kvartalsvis bogføring.
Dette udløste en del frustration hos kunden, som følte sig snydt. Det kan jeg sådan set godt forstå, men situationen er et udtryk for manglende kommunikation fra revisorens side nærmere end egentlig snyd. (Vælger jeg at tro.) I hvert fald gik en del tid med at blive enige om at forsøge at få det bedste ud af en dum situation. Hvilket ikke var blevet nemmere, siden kunden havde fortalt revisoren i ret utvetydige vendinger, at han ikke var tilfreds og forlangte at få det samlede indbetalte beløb vedr. 2012 regnskabet (ca. 8.000 kr.) retur fra revisoren med det samme.
Fejl i regnskabet
Det viste sig, at der var fejl i regnskaberne. Revisoren havde i forbindelse med overtagelsen af regnskabet lavet en fejl som gjorde, at kunden havde betalt ca. 85.000 kr. for lidt i moms i 2010. I stedet for at fortælle kunden det, havde revisoren valgt at føre fejlen videre ind i 2011, hvor de kvartalsvise momsregninger var større, end bilagsmaterialet tilsagde. På denne måde ville revisoren “blødgøre” hele situationen ved at kunden kom til at betale lidt mere over flere gange og måske nå at få betalt af, inden kunden overhovedet opdagede, at der var en fejl. Dum beslutning og utroværdig revisor.
Enden på historien
Det sluttede med en efter omstændighederne fornuftig aftale. Revisoren laver 2012 færdigt som noget af det første efter nytår. Overdrager regnskabet til kunden, som herefter skal tage stilling til, om han har tid til en bogfør-med-aftale i Regnskabsskolen (som jeg opfordrer til), eller have materialet bogført på helt normalt vis en gang månedligt eller en gang i kvartalet. Formentlig ender det med en kombiaftale på en eller anden måde.
Selvom kunden har talt om at sagsøge revisoren, og jeg normalt ikke giver råd om den slags, har jeg forsøgt at sandsynliggøre omkostningerne op mod, hvad kunden vil kunne få ud af det. For de 85.000 kr., han har betalt for lidt i moms og anvendt til (hovedsageligt) privatforbrug, er nemlig ikke nødvendigvis et tab, selvom det føles sådan.
Uanset, at det er revisoren, som har lavet fejlen, er han ikke alene om det: Ejeren af virksomheden har altid et ansvar. Som selvstændig bør du ikke skrive under på et årsregnskab/en årsrapport, hvor du ikke kender og forstår hvert eneste tal, og du må få din bogholder eller revisor til at uddybe de ting, som du ikke synes er klokkeklare. Det er måske derfor, at kurset “Grundlæggende regnskabsforståelse” er et af de mest populære af de korte kurser i Regnskabsskolen (eller er det måske fordi det er et af de billigste)?
Nok om den ting. Det er nytårsaftens dag, og jeg så klar til at træde ind i 2013. Hvor der kommer til at ske rigtig mange spændende ting i Regnskabsskolen. Så følg med her på bloggen – der bliver nok at skrive om.
Tak fordi du læser med – godt nytår!
/Anette
Det var da godt nok ikke en særlig flink revisor, som dækker over fejlene og forsøger at rette dem ud. Man bør da altid give kunden besked.
Godt du kom indover og kunne få ryddet op i rodet :)
Vi benytter også årsskiftet til at skifte fra en utroværdig revisor – en registreret en af slagsen. Der bliver også lavet alvorlige fejl, store ekstraregninger som han ikke sagde noget om, siger til mig at han har givet oplysninger til min bogholder som ikke er givet og omvendt siger til min bogholder at jeg har fået oplysninger som jeg bare ikke har fået og i det hele taget kommunikationsproblemer. Økonomi er så vigtigt at jeg kun kan anbefale at man har en bogholder og/eller revisor som man er tryg ved. Ellers skift! Der findes mange dygtige revisorer i det danske land :o) Godt nytår :o)
Det var da noget af en historie alligevel. Sådan en har jeg endnu til gode at opleve.
Jeg oplever min nuværende revisor som værende en smule distræt, men ekstremt dygtig til sit arbejde – og så kan jeg sagtens overleve lige at skulle skrive til ham en ekstra gang en gang imellem. Intentionerne er utvivlsomt gode.
På den anden side har jeg en bekendt, der ligeledes arbejder med online markedsføring, og som nu har skiftet revisor 3 gange på 3 regnskabsår. Nogle gange er man mere heldig end andr.e
Det er bare ikke i orden, at revisoren prøvet at dække over hans fejl. Det er hvad det er at han laver fejl, det kan ske for en hver. Men man skal ikke skjule over det :)
Mvh michella.
Jeg har selv prøvet det samme, med 5 forskellige revisorer.
P.I.M.A. Det har jeg lært meget af, først smide ca. 1 mio ud til revisorerne. De kræver jo deres. Dernæst: Laver jeg alt selv. Dette betyder, at jeg idag er gået fra Rating C til Rating A ved Bisnode !!. Det har jeg gjort selv…
Mit råd er og vil altid være: Gør det selv.
Altid noget at i fandt ud af det, selvom revisoren lyder til at kunne bruge en tur på regnskabsskolen :-)