Brevkasse: Start af eget forlag

Spørgsmål Hej Anette

Læste lige et gammelt indlæg om oprettelse af eget forlag. Jeg skal snart til at udgive en fagbog inden for sundhed, og skal i den forbindelse selv oprette eget forlag og styre distributionen selv mv.

Jeg har læst på diverse fora og alt på isbn og ville høre om der er noget man specielt skal have for øje når man opretter et forlag?
Sådan som jeg ser det, så opretter man et forlag og knytter dette til en virksomhed (i mit tilfælde et I/S). Er der mere i det end det? Det er vel virksomheden som er forlaget og derigennem det bliver styret? Jeg er selv forfatter på bogen og har skrevet en copyright sektion og disclaimer i denne.

Jeg håber du kan hjælpe en kommende iværksætter:)

Mvh
Kim

SvarHej Kim

Du har forstået det rigtigt – der er ikke mere i det. Du angiver blot dit virksomhedsnavn på tilmeldingsblanketten for nye forlag på isbn.dk, så har du oprettet et forlag.

Dbh
Anette

, ,

11 kommentarer til Brevkasse: Start af eget forlag

  1. Alexander Larsen 16. oktober 2012 at 11:25 #

    Hej Anette

    Hvad er grunden til man skal starte et forlag?

    Hvis jeg fx vil udgive en fag bog (Som e-bog) er det så nødvendigt at oprette et forlag?

    – Alexander Larsen

  2. Anette Sand 16. oktober 2012 at 14:48 #

    Hej Alexander

    Nej, du behøver ikke at oprette et egentligt forlag. Men siden din publikation skal have et isbn-nummer for at kunne udgives lovligt, vil du få tildelt et forlagsnummer og dermed alligevel være registreret som forlag.

    Dbh.
    Anette

  3. Laura 16. oktober 2012 at 19:38 #

    Et markedsføringstip, hvis man selv udgiver sin bog kan være at benytte http://publish.saxo.com/

    Det koster 30% til Saxo, men gør udbredelsen stor. Man kan så evt. sætte prisen lidt højere hos Saxo for at kompensere for deres split.

  4. Claus Handberg 19. oktober 2012 at 10:25 #

    Hej,

    Har netop selv oprettet et forlag for at udgive min bog “Bryd rammen” om visuelle præsentationsteknik.

    Jeg kan VARMT anbefale bogen “Forfatter A/S”. Det er en perfekt drejebog til hvordan du kommer i gang – og husker at få tilmeldt dit forlag og ikke mindst bogen til alle de rette steder – for det er lidt mere avanceret end blot ISBN nummeret hvis du vil have fuld udbytte at de kræfter du lægger i din udgivelse.

    Har du/I konkrete spørgsmål til hvad jeg har gjort, deler jeg gerne. Skriv til mig på ch@visuspublishing.dk eller besøg http://www.brydrammen.dk

    Claus

  5. Dorte Hummelshøj Jakobsen 17. juli 2013 at 12:02 #

    Til Alexander:
    Man behøver ikke ISBN for at sælge en ebog, og hvis man udgiver den via Saxo eller tilsvarende virksomheder kan man få dem til at give bogen et nummer. Så man skal nok tænke sig lidt om, før man giver sig til at starte virksomhed bare for én bog.

  6. Janne Wendt 23. april 2014 at 12:26 #

    Hej Anette.

    Tak for god brevkasse :)
    Jeg har et spørgsmål ang. moms / brugtvare moms.
    Jeg er startet et ny projekt op i min lille virksomhed hvor jeg sælger håndtrykte puder og plaider.
    Projektet er at håndtrykke og designe unika møbelstoffer til ombetrækning af teaktræsstole fra 50 – 60érne. Stole bliver solgt som kommissionsvarer 40/60 % i butikker og på min egen webshop- starter midt maj.
    Stolene køber jeg brugt på Loppemarkeder, DBA og Lauritz.com. Hvordan skal jeg beregne moms ?

    De bedste hilsner
    Janne

  7. Anette Sand 28. april 2014 at 14:59 #

    Du skal beregne købsmomsen helt almindeligt. Salgsmomsen skal beregnes af det samlede salg minus prisen for de stole, du har købt (og som er den del af det solgte).

    Dbh.
    Anette

  8. Rikke 5. maj 2014 at 11:03 #

    Hej Anette.
    Tak for fantastisk brevkasse, hjemmeside og hjælp.
    Mit spørgsmål går på: Jeg bogfører for anden virksomhed, jeg ved bare ikke hvad jeg skal fakturere for print og papir, som jeg bruger.
    Har du en ide til priser.
    Har prøvet at google, men jeg er åbenbart den eneste, som er i tvivl om dette.
    Mvh Rikke

  9. Anette Sand 5. maj 2014 at 11:07 #

    Hej Rikke

    Tak for de pæne ord :).

    Der er mange forskellige måder at gøre det på: De fleste fakturerer ikke for prints og papir – man kan sige, at det er en del af pakken (og så afspejler timeprisen nok det). Andre fakturerer for “større ting” som f.eks. porto og ringbind, og portoen bliver så faktureret til den faktiske pris og kontorartiklerne til det samme, men måske i den dyre ende. Som kunde ville jeg nok blive træt af at se på en faktura med mange linjer for et print hist og pist – men løser du en større printopgave, altså flere hundrede sider, ville jeg synes, det var helt fint at skrive det på.

    Så det er nok et spørgsmål om stil og smag – find din egen måde at gøre det på, hvor det virker fornuftigt og rimeligt, både for dig og for din kunde.

    Dbh.
    Anette

  10. Marianne Ottsen 6. november 2017 at 14:11 #

    Hej Anette

    Jeg har en digt samlig og andet, jeg gerne vil udgive.

    Er det korrekt læse ovenover, at jeg selv kan udgive det, blot ved at oprette et forlaget med et virksomhedsnavn og dermed få et iban nr.??

    Koster det ikke noget ??

    Og kan jeg så “bare” udgive mine ord.??

    På forhånd mange tak for din tid

    Marianne Ottesen

  11. Anette Sand 30. december 2017 at 15:49 #

    Hej Marianne

    Ja, det er korrekt. IBAN-numrene koster ikke noget. Omkostningerne kommer i forbindelse med korrektur, layout og tryk.

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar