Brevkasse: Skal jeg bogføre som vareforbrug eller til lager?

Spørgsmål
Hej Annette,

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg rent bogføringsmæssigt skal køre lagerstyring eller blot udgiftsføre mit varekøb direkte som vareforbrug.

Jeg har en virksomhed, hvor hovedparten af de bestillinger vi får, bliver leveret direkte til kunde fra importør i et ‘dropshipping’ lignende set-up.

Her giver det jo god mening at udgiftsføre direkte som vareforbrug, fordi varekøbet følger salget. Men jeg har også en del varer ind over eget lager. Her er lageromsætningshastigheden relativt høj, så forskydningen i tid fra varekøb til salg er måske max. 4 uger.

Det gennemsnitlige varelager udgør omkring kr. 100.000,- opgjort i kostpriser, og den årlige omsætning ligger lige i underkanten af kr. 3.000.000.

Mit spørgsmål er således, om det vil være ok, at udgiftsføre varekøb til lager som direkte vareforbrug, eller hvorvidt det skal  bogføres ind over varelager > vareforbrug, hvilket naturligvis er en mere administrativ tung øvelse.

Tak på forhånd, Morten

Svar
Hej Morten

Det vil være helt i orden, at du driftsfører udgiften til varekøbet i løbet af året. Men så skal du i forbindelse med årsafslutningen lave en varelageroptælling. Den del af dine vareindkøb, som ikke er medgået til salget (endnu), skal bogføres i debet på varelagerkontoen og i kredit i driften. Så går det hele op – uden at du skal til at holde løbende lagerstatus.

Dbh.
Anette

, , ,

2 kommentarer til Brevkasse: Skal jeg bogføre som vareforbrug eller til lager?

  1. Mike 10. marts 2016 at 17:04 #

    Hej Anette!
    Vi har en virksomhed der skal lukkes, da virksomhedesformen skifter fra I/S til en enkeltmandsvirksomhed, hvorfor vi skal have gjort lageret op.

    Sidste år gjorde vi lageret op, på den måde som du angiver (debet på varelagerkontoen og kredit i driften). Men nu når vi skal lave øvelsen igen for i år (januar til marts), skal vi vel kun tage udgangspunkt i de varer som vi har indkøb / solgt i år?
    Dvs. at lager der er indkøbt sidste år ikke skal tælles med? Eller hvordan gør vi det?

    På forhånd mange tak!

    Mike

  2. Anette Sand 1. april 2016 at 20:05 #

    Hej Mike

    Hvis I har solgt varerne fra sidste år, er de ikke længere en del af varelageret. Men det er hele varelageret, der skal tælles op og så skal differencen mellem sidste år og i år bogføres.

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.