Brevkasse: Bogføring af “udført arbejde”/igangværende arbejde

r jeg skal bogføre ‘udført arbejde’ (i Summasummarum) som et tilgodehavende hvilken afstemningskonto skal jeg så bruge? jeg har tidligere brugt et andet regnskabsprogram, hvor jeg selv bestemte hvilken konto beløbet skulle krediteres og debiteres på. jeg blev anbefalet SummaSummarum og troede det vil blive nemmere men kan ikke finde ud af det! Eller behøver jeg i virkelighed ikke bogføre før fakturaen bliver betalt, jo det kan da ikke passe?

Beskatningstidspunktet for indtægter er tidspunktet for arbejdets udførelse. Det vil sige, at vi skal betale skat i det år, vi har udført arbejdet. Uanset om kunden måske ikke har fået fakturaen og ikke betalt den. (Momsen følger faktureringstidspunktet – det er noget helt andet). Derfor skal virksomheder opgøre igangværende arbejder og ikke-faktureret udført arbejde ved slutningen af regnskabsåret, så skatten bliver beregnet i det år, arbejdet er foretaget eller varen leveret, uanset om der der faktureret eller ej.

Du skal bogføre arbejdet på en indtægtskonto i SummaSummarum i kredit – lav evt. en ny en til formålet. F.eks. konto 1980 (eller deromkring, hvis du bruger standardkontoplanen). Modposten i debet skal ligge i aktiverne, lige over kontoen “Debitorer, ubetalte fakturaer”.

, ,

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.