Jeg skriver til dig, da jeg har en diskussion med Skat lige nu.
Jeg har i godt et år kørt som freelance kørelærer for forskellige køreskoler, jeg bruger min egen privatbil, der er indrettet og godkendt som skolevogn og som jeg selv afholder alle udgifter på! Jeg har så ført kørebog for hvornår jeg er kørt hjemmefra og holdt hjemme i indkørslen igen, denne kørebog kan supleres af de regninger jeg har skrevet ud til elever på køretimer, hvilket gerne skulle give et realistisk billede af de km, man kan forvente gennemsnitligt at køre. Jeg har på dette grundlag udbetalt km-penge til mig selv efter statens takster vel og mærke, dette mener Skat ikke jeg kan, de mener det skal anføres som overskud af virksomhed og bliver de det skal jeg jo svare skat af dem, dvs. jeg skal straffes for at være selvstændig, for i en virksomhed havde de jo været skattefri???
Yderligere mener de ikke jeg kan trække udgiften til montering af xtra spejle og pedaler fra! Dette mener jeg ikke kan være rigtigt, da de jo er et arbejdsredskab, som jeg intet har brug for når jeg kører privat i bilen og slet ikke må heller, de skal lovmæssigt afmonteres når jeg kører privat!
Til slut, har jeg, når jeg har mødt meget tidligt eller abejdet sent trukket rundstykker/kaffe og el. pizza og lign. fra, dette er kun når jeg har haft meget skæve arbejdstider og det har man jo til tider som kørelærer og det mener de heller ikke jeg kan kan trække fra!
Jeg har for flere år siden konfereret af med Skat i alle spørgsmål og der fik jeg ret, men har selvfølgelig ikke noget på skrift fra dem. Jeg har tilgengæld surfet lidt på nettet omkring kørselsgodtgørelsen som selvstændig og den ser altså ud til at være god nok, altså at jeg skattefrit på ligefod med en ansat, vil
kunne udbetale km-penge til mig selv uden at det skal anføres som overskud af virksomhed. Det skal lige siges ud over pedalerne til bilen, har jeg intet trukket fra på bilen ellers. Jeg har selv, privat, afholdt alle udgifter til bilen, lige fra købssum, værksted, dæk, brændstof, vægtafgift, forsikring (som iøvrigt er dyrere for en skolevogn) mm.
På forhånd tak.
Lad mig starte med det lette spørgsmål: Mad pga. skæve arbejdstider/overarbejde er ikke fradragsberettiget i din virksomheds regnskab ud fra tankegangen: Du ville skulle spise alligevel, og mad er som udgangspunkt en privatudgift.
Herefter bliver det mere kompliceret. Som du redegør for det her, lyder det, som om der er en alvorlig kommunikationsfejl mellem SKAT og dig, for den skattefri kørselsgodtgørelse er jo netop et skattefradrag, ikke en indtægt. Så der er vist ingen tvivl om, at du skal have hjælp til at tale med SKAT om sagen. Der er flere forskellige måder at beregne tingene på, blandt andet afhængigt af, om du er beskattet efter virksomhedsordningen eller ej.
Med hensyn til ekstraudstyret: Hvis det ikke kan/må bruges, når du kører privat, lyder det ikke rimeligt, at du ikke kan få fradrag for det. Men ellers er princippet, at ekstraudstyr skal dækkes af kilometerpengene (som du så heller ikke må få).
Jeg er ikke skatteekspert men kender et par stykker. Jeg vil foreslå, at du skriver til mig direkte på post@anettesand.dk, så skal jeg henvise dig til en person, som helt sikkert kan hjælpe dig med at få din skat på plads.
Dbh
Anette
Jeg bor i USA og overvejer at ta Subaruen med hjem: Outback,2.5i wagon, limited, 2008 koebt i 2007 i USA. Den har gaaet ~100kkm jeg kan faa ~k$15 for den og transporten til DK kan goeres for ~k$3. Den skal vel ha’ lidt ekstra signal lys og den slags for at passe til dansk standard og saa skal der betales afgift. Den er i perfekt stand. Spoergsmaalet er gi’r det mening at ta den med hjem og koere den til den er faerdig om et par hundred tusind km? fremfor at saelge den og koebe noget tilsvarende i DK? Er der problemer med at vedligeholde den i DK? Jeg vil mene en pris i DK vil vaere i 250-300kkr omraadet – det er svaert sige da jeg ikke kan finde modellen til salg.
Hej Klaus
Interessant spørgsmål. Som jeg desværre ikke kan svare på. Jeg ville i dit sted undersøge spørgsmålet om afgifter meget grundigt, inden jeg besluttede mig (der er vist noget om, at afgifterne først kan fastsættes endeligt, når bilen står køreklar i Danmark), men jeg har ingen erfaring med import af biler fra USA.
Dbh.
Anette