En køreplan for bogholderiet

Lav en køreplan for bogholderiet! Når det en gang for alle er besluttet, hvornår de forskellige opgaver skal udføres, er der ikke så meget at snakke om. Just do it (som et ikke helt ukendt sportsmærke prædiker)!

Køreplanen er praktisk for ikke-bogholderi-erfarne iværksættere, som laver deres eget regnskab. Men det er også et vældig godt redskab, når du skal aftale med din interne eller eksterne bogholder, hvordan arbejdet skal foregå. Og meget, meget praktisk, hvis bogholderiet skal passes af en anden i en periode.

Det er ikke et stort arbejde. Jeg har lavet et eksempel – eller rettere: anonymiseret et eksempel fra en iværksættervirksomhed, som jeg har talt med om lige netop dette i den forgange uge. Brug den til inspiration, men lav din egen plan – for hver virksomhed er forskellig, og køreplanen skal afspejle virksomhedens behov.

Se et eksempel på en arbejdsplan for bogholderiet her.

, , ,

3 kommentarer til En køreplan for bogholderiet

  1. Johannes Wisby Andersen 5. marts 2010 at 10:42 #

    Hej Anette

    Det virker som en rigtig god kørerplan, der er intet som at få tingene lidt i system, så kører det bare meget nemmere og man kan planlægge hvornår man tager tid til tingene.

    Jeg har lige et par spørgsmål ang. køreplanen som jeg håber du vil besvarer.

    Du skriver at man skal notere ned hvem der har lagt ud, tænker du her på om der er betalt fra kassen, betalt med dankort, bankoverførsel osv. – her tænker jeg på en enkeltmandsvirksomhed.

    Under månedligt har du skrevet der skal bogføres udlægskonti og mellemregninger – hvad er det for nogle ting?

    Sidst men ikke mindst, så er jeg selv lidt i tvivl om jeg bør tilføje alle debitorer i Summa og koble dem på de fakturaer jeg får tilsendt, lige pt. bogfører jeg det temmelig løst med korrekt kategori/beskrivelse/konto/beløb og så lader den være der, er der nogen grund til at gøre endnu mere ud af det?

    På forhånd mange tak for hjælpen :-)

  2. Anette Sand 5. marts 2010 at 11:24 #

    Hej Johannes

    Jeg mener, at det er praktisk at skrive, hvem der har lagt ud, hvis det er alt andet end bankoverførsel. Især, hvis der er flere muligheder, f.eks. både ejeren og en ansat.

    Bogføring af mellemregning betyder at få bogført de bilag, som ejeren selv har lagt ud for og få tjekket, om de eventuelle hævninger fra bankkontoen er bogført rigtigt, så ejeren kan se, hvor meget han har hævet i løbet af året (eller indskudt, selvfølgelig).

    Dit sidste spørgsmål er jeg ikke helt sikker på, at jeg forstår. Men hvis du mener regninger, du modtager fra kreditorer, kan du vælge at bogføre det præcist, som du beskriver – bare du husker i forbindelse med årsskiftet, at alle regninger vedr. 2009 skal med i 2009 regnskabet, uanset om de først er betalt i 2010.

    Dbh
    Anette

  3. Johannes Wisby Andersen 14. marts 2010 at 14:54 #

    Hej Anette

    Okay, så er jeg med.

    Du har helt ret angående det sidste spørgsmål, det er bare mig som roder lidt rundt i kreditor/debitor termerne.

    Tak for hjælpen.

    Mvh Johannes

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.