Brevkasse: Bogføring af anmeldereksemplarer mv. af bog

Hej Anette

Hvorledes afskriver man rent praktisk anmeldereksemplarer af en bog, som ens eget firma/forlag har udgivet? Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed på fuld tid.  Jeg har også sendt frieksemplarer til store boghandlere og lign. steder (markedsføringsomkostning).

Man har jo allerede betalt udgifter for at udgive disse bøger, men selve værdien af dem må vel kunne afskrives på en eller anden led, da de jo ikke kan sælges som et aktiv, nu hvor de er brugt til markedsføring m.m.?

Mvh.
Søren

Hej Søren.

Du har helt ret – man må gøre noget for at holde styr på, hvor mange bøger, der er på lager, hvor mange, der er solgt og hvor mange der er gået til markedsføring, herunder anmeldereksemplarer.

Måske (formentlig) har du bogført alle udgifter vedrørende bogen ind på en konto i dit regnskab. I debet, fordi det er en udgift. Så kan du se, hvad den samlede omkostning har været og dermed regne ud, hvad hver bog koster i produktionspris.

Når du skal bogføre  dine anmeldereksemplarer og andre “give-aways”, ganger du antallet ud med produktionsprisen pr. bog. Dette beløb bogfører du i debet på en konto, som du f.eks. kan kalde “Frieksemplarer” eller “Markedsføring af xx-bog”. Og samtidig bogfører du beløbet i kredit på den relevante konto, og det er måske varelageret, hvis du har bøgernes værdi registreret der. Hvis ikke, så bogfør det i kredit på den konto, hvor du oprindeligt bogførte udgifterne, da bogen blev produceret og trykt.

Dbh
Anette

, ,

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.