Brevkasse: Når kunden lugter af sved (tøjbutik)

Når kunder prøver tøj i butikken sker det jo, at tøjet ødelægges eller bliver ødelagt af sved. Kan man forlange erstatning fra kunden – eller er det bare at betragte som svind, som vel kan fratrækkes i overskuddet? Det er utroligt, at folk kan finde på at gå i butikker, lugtende af sved, og prøve tøj velvidende at svedlugten bliver i butikkens tøj til uglæde for efterfølgende kunder :o(

Bliver mennesker aldrig nogenside ansvarsbevidste???

– når nu det er forholdsvis simpelt at undgå svedlugt med en god kropspleje og deo – eller at afholde sig fra at svede i andres tøj!

Tak for dit spørgsmål.

Egentlig skulle vi vel have fat på en advokat her, men jeg mener ikke, at du kan kræve erstatning for ting, der bliver ødelagt i din butik, f.eks. ved lidt for hårdhændet behandling eller pga. lugtgener. Der står i Købeloven:

§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11).

Og levering finder jo ikke sted, før kunden har bestemt sig og går hen til disken og betaler. Så med mindre kunden bevidst har ødelagt genstanden, hænger omkostningen vist på dig. Du er derimod frit stillet til at afvise, at kunder prøver tøj i din butik.

Bogføringsmæssigt har du jo allerede registreret tøjet, da du købte det. Men for at få et retvisende billede af din forretnings styrker og svagheder, bør du notere alt alle de varer, som går til “demonstrationsmodeller” ned og få dem bogført på en særskilt konto. Især er det vigtigt, at varerne ikke indgår i dit varelager længere, for de har jo ingen værdi.

Bogen om fradrag

 

 

 

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.