Brevkasse: Faktura ved depositum?

Hej Anette, og tak for en super brevkasse.

Jeg har lige et spørgsmål vedr. depositum: Jeg har lejet halvdelen af et lokale ud til en kollega. (vi deler det) Han skal betale depositum og jeg har givet ham et bilag i form af et underskrevet papir, hvor beløb, dato osv. fremgår. Det er den måde jeg har betalt depositumet på lokalet, som jeg lejer og han jo så lejer halvdelen af, af mig. Hans kone som bogfører for ham, mener at hun skal bruge en faktura på beløbet. Der er tale om rent erhversmæssige forhold og vi er begge selvstændige, Der er ikke moms på depositumet.

Har jeg gjort det rigtigt eller skal jeg lave faktura på depositumet ligesom jeg gør på hans husleje?

Tak for de pæne ord om bloggen.

Jeg synes egentlig, du har gjort, som du skulle: Du har lavet et bilag, som viser, hvad beløbet dækker og med underskrift, dato og hele molevitten.  På den anden side, hvis din kollegas kone meget gerne vil have en faktura, så kan hun da godt få det, ikke? Det er ikke til at vide, hvilken begrundelse, hun har, men hvis det giver ro i hjemmet, så lav en faktura til dem.  Det ændrer ikke noget på bogføringen af din indbetaling: Den vedrører stadig ikke dine indtægter men er et passiv, da det er penge, du skylder væk. Ligesom det depositum, du selv har betalt for lokalet er et aktiv, fordi du får pengene retur, når du fraflytter lejemålet.

Dbh
Anette

, , , ,

2 kommentarer til Brevkasse: Faktura ved depositum?

  1. Tania 14. november 2011 at 14:03 #

    Hej
    Jeg lejer selv et kontor hvor jeg hver måned modtager en faktura uden moms. Jeg fremlejer så halvdelen af kontoret til en anden virksomhed. Jeg er selv momsregistreret. Jeg har lavet en faktura på huslejen til virksomheden men uden moms, er det korrekt?
    Kh
    Tania

  2. Anette Sand 15. november 2011 at 09:57 #

    Hej Tania

    Som hovedregel skal du momse dine fakturaer. Men man kan måske diskutere, om dette tilfælde er omfattet af “udlægsordningen”, hvor du lægger ud for huslejen og viderefakturerer direkte uden at tjene penge på det. Det kræver dog, at du ikke tjener noget på lejemålet – og jeg er ikke helt sikker på, om vi strækker “udlægningsordningen” for langt. Jeg ville momse fakturaen i dit sted – og hvis din lejer laver momsregistrerede aktiviteter, vil det ikke gøre nogen forskel økonomisk set for lejeren.
    Dbh
    Anette

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.