Hej Anette,
Ved du hvordan en afståelse skal behandles rent bogføringsmæssigt?
Fx inventar for 250.000 kr.
Goodwill for 250.000 kr.
I købet står der intet om moms, kan det være rigtigt?
Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad du spørger om, men jeg går ud fra, at det er en ny investering, altså en ny afståelse, som ikke har været i virksomheden før. Og i så fald: Hvis der ikke er moms på regningen, kan du ikke trække momsen fra. Bogføringsmæssigt skal du bogføre både goodwill og inventar som aktiver. På hver sin konto. Når du når frem til årsregnskabet, skal der så afskrives på de to (og med hver sin sats, nemlig højst en syvendedel på goodwill og højst en fjerdel på inventaret).
Hvor skal man påføre sin goodwill på selvangivelsen? På forhånd tak for hjælpen!
Det skal man som udgangspunkt ikke. Med mindre du taler om salg af goodwill?
Hej Anette
Hvis man har købt en virksomhed, hvor der var en afståelsessum, hvor skal det bogføres og hvor i årsregnskabet skriver man dette. f.eks. 100.000 kr.
Vil mene det er under immat. anlægsaktiver? Men det skal vel ikke afskrives i årsregnskabet?
Hvis du har købt en virksomhed med en afståelse på 100.000 kr. skal beløbet bogføres som et immaterielt anlægsaktiv, som du selv skriver. Og jeg ville ikke afskrive på det.
Dbh
Anette
Hej Anette
Jeg skal afskrive min goodwill på 125.000 – skabt ved virksomhedsomdannelse ud fra statens regler om regnskab de sidte tre år – men hvor bliver pengene reelt af?
Skal de betales til skat eller kommer de til at stå som en anden værdi i mit firma?
Egentlig synes jeg Goodwill er en mærkelig størrelse, rare at få men det er jo lidt kunstige penge (-;
Håber du kan hjælpe, på forhånd tak!
Hej Stine
Hvis du vælger at afskrive på din goodwill (nogle vælger ikke at gøre det), sker der det, at du får et skattemæssigt fradrag i dit regnskab. Så hvis dit overskud ellers var 200.000, skal du ikke betale skat af hele beløbet men kun af de 200.000 minus afskrivningen.
Samtidig bliver din virksomheds værdi (de samlede aktiver) nedskrevet. Så pengene kommer ikke til udbetaling – hverken til skat eller andre, du sparer lidt i skat, og “på papiret’ bliver din virksomhed lidt mindre værd. Det har dog ingen praktisk betydning.
Dbh
Anette
Hej.
Jeg vil spørge, om jeg skal betale moms, når jeg afståe min virksomhed? For eks. jeg får 100.000 kr. i afståelses sum. Og det er en restaurant med nogle gammel inventar. Skal jeg betale moms af 100.000 kr. til SKAT?
Med venlig hilsen
Farid
Hej Farid
Som udgangspunkt ikke – hvis det er afståelse, nøglepenge. Men hvis beløbet også omfatter køb af varer/inventar kan en del af beløbet være momspligtigt.
Dbh
Anette
Hej
“Nøglepenge” er momsfritaget efter EU dom og afskrivningsberettiget efter AL § 40 stk. 2 – ifølge mine oplysninger
Hej Anette
Super blog! Jeg har erhvervet en eksisterende virksomhed og i den forbindelse noget goodwill. Jeg ønsker at afskrive goodwill med 1/7 årligt, men er i tvivl om hvilken modkonto jeg mon skal benytte til bogføringen?
Mvh
Tom
Hej Tom
Bogføringen af afskrivninger sker sådan:
Debet: En driftskonto (nederst i resultatopgørelsen, f.eks. “afskrivninger, goodwill”)
Kredit: En statuskonto (øverst i aktiverne, f.eks. “årets afskrivninger, goodwill”)
Pointen er, at afskrivningsbeløbet føres op i resultatopgørelsen som en omkostning og samtidig bliver den samlede sum af aktiver tilsvarende mindre.
Dbh.
Anette