Salg til detail – bekymringer om økonomisk krise

Hej Anette. Vi importerer lamper,  lidt boligtilbehør og tilsvarende items engros og sælger det til butikker i Danmark og lidt i Sverige. Salget er gået godt, men en af vores kunder er nu gået i betalingsstandsning, de har fået en kurator, og vi har anmeldt et krav. Det er heldigvis ikke så stort, beløbet er omkring 6.000 DKK, men det er rigtig ærgeligt, og vi er bekymrede, for jeg har læst at der er 800 butikker alene i København, som har lukket, og hvad skal der så ske med os, som leverer til butikker??? Vi har nogle kunder, som er meget langsomme til at betale deres regninger, de fortæller at de vil betale, og så gør de det ikke alligevel, selv vi ringer og ringer. Hvad skal vi gøre? Vi kan risikere at miste mange penge, hvis vores kunder ikke klarer krisen?? Vi er også bange for at sende sagen til en advokat for så koster det os endnu flere penge, og måske bliver de kunder trætte af os og vælger ikke at købe vores varer næste gang.

Tak for din mail, som jeg har forkortet noget, så jeg tror, at ikke alle kan regne ud, hvem I og jeres kunder er. Jeg kan godt forstå bekymringen, men indtil videre er der rigtig mange ting, I kan gøre, før I kan sige, at I har gjort, hvad der er muligt. Blandt andet:

1. Kunder, der skylder jer penge nu:

Det er jo detailbutikker, og julesalget er i gang. Hvad med at foreslå ejeren, at I kommer forbi fredag ved lukketid og henter kontanter? Mange butikker har jo brugt (lidt for) mange penge til indkøb til dette julesalg, så derfor skal der jo også omsættes noget, og I bør kunne få jeres betaling på den måde.

Det er desværre sådan, at de leverandører, som rykker hårdest, får betaling først. Hvis en kunde eller to skulle forsvinde, fordi I ikke vil forære dem varerne, så kan det være, at det slet ikke er en god kunde for jer at have. Så hvis I ikke er indstillet på at rende dem på dørene og kræve kontanter, så er der ingen vej udenom: Send rykkere NU og til advokat om 10 dage. Læs mere her om kravene til rykkere.

2. Nyt salg

Hvad er jeres betalingsbetingelser? Hvis de er 30 dage netto, kan I skære dem ned til otte dage og skrive tydeligt i jeres forretningsbetingelser, at sagen vil blive overgivet til en inkassoadvokat, hvis betalingsbetingelserne overskrides. Husk at notere renternes og rykkergebyrernes størrelse også.

I kan herudover vælge at indføre et kreditmax. eller I kan vælge, at første ordre skal betales forud, og derefter kan man aftale et kreditmax. I kan også hæve priserne og så give kontantrabat – sådan at de, der betaler til tiden får varerne billigere end de, der ikke gør.

3. Nye markeder

Endelig kan I forsøge at sikre jer, ved at sprede jeres salg mere, sådan at I opdyrker Sverige lidt mere og måske overvejer, om der kunne være andre lande end lige Danmark og Sverige, I kan levere til. Det er jo netop dér, styrken er for de små virksomheder: At vi er hurtige til at omstille os og derfor hele tiden kan afsøge markedet for nye muligheder og indrette os derefter.  Der er måske også andre muligheder for salg end engros? Måske er der helt nye kundegrupper også på det danske marked, hvis I tænker i anderledes baner? Prøv at angribe tingene ud fra en innovativ synsvinkel – for krise eller ej: Vi har stadig brug for lys både ude og inde.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.