Det nye eIndkomstregister er – som det også var tilfældet med den elektroniske fakturering – lanceret, før systemet er ordentligt afprøvet, og det har givet problemer med forkerte skattetræk hos mange medarbejdere i de virksomheder, som har stolet på SKATs oplysning om, at “skattekortet er trukket fra eIndkomst”. For de, som ikke bruger lønsystemer, giver det nye udfordringer, som DeMib så nydeligt fortæller i sin blog.
Vi, som bruger Danløn, slipper jo for det meste af arbejdet med at indberette til eIndkomst, men dog kan systemet ikke længere lave automatiske 0-indberetninger. Det vil sige, at du skal godkende 0-indberetningen i Danløn de måneder, du ikke har lønudbetalinger, eller også skal du lave din registrering om hos SKAT til “sporadisk afregnende”, så de ikke forventer en indberetning hver måned. I Danløn er 0-indberetningen helt enkelt, du skal gøre det i fanebladet “Virksomhed” og vælge menupunktet “0-indberetning”. Og det skal ske hver måned, du ikke har lønudbetaling.
SKAT er godt klar over, at der er problemer. Derfor har rigtig mange arbejdsgivere fået en mail fra en i øvrigt ukendt men navngiven person – og med stavefejl i overskriften på e-mailen. Mailen handler om, at hvis lønnen er forkert, er det nok arbejdsgiverens skyld. Og at vi “skal rydde op i medarbejderkartotekerne”. Tak. Jeg har udmærket orden i mit kartotek!
En vigtig regel for kommunikation er: Et budskab er ikke sendt, før det er modtaget. Og til trods for – antager jeg – god vilje fra alle parters side, så er det altså ikke lykkedes SKAT at få the big-brother-e-Indkomst-register til at fremstå som en lettelse – eller bare få sikret at alle ved, hvad de skal gøre hvornår.