Brevkasse: Inkassofaktura betalt

Hej
Jeg har en faktura som er sendt til Innkasso, med renter og rykker gebyr i 2007
og nu er den så blevet betalt hvorfan bogfører jeg den ?

Hvordan bogfører jeg vis kunden betaler for meget det vil sige at fakturaen ikke bliver udligned ?
Selv om den er betalt så ligger den stadig i rykkerstyring forde kunden betalte for meget.

Det, kunden har betalt for meget, skal bogføres som rykkergebyrer eller renter, alt efter hvad det er, kunden har betalt ud over det oprindelig fakturabeløb.

Hvis der f.eks. er tale om et rykkergebyr, udligner du fakturaen og bruger (i kredit) kontoen for Rykkergebyrer eller Diverse Indtægter Uden Moms som udligningskonto.

, , , , ,

4 kommentarer til Brevkasse: Inkassofaktura betalt

  1. Glenn 30. juni 2010 at 21:41 #

    Hej,
    SummaSummarum 3.6 (og Regnskabsskolens bog om Ã…rsregnskab for enkeltmandsvirksomheder) har ingen konto for rykkergebyrer eller diverse indtægter. Jeg har derfor selv oprettet konto 1100 (uden moms) i Resultatopgørelsens omsætningsafsnit.

    Men hvad nu med en regning som jeg selv har fået rykkergebyr på? Skal gebyret bogføres under administration – f.eks. konto 7800: diverse?

    Hilsen GLM

  2. Anette 30. juni 2010 at 22:06 #

    Hej Glenn

    Ja, hvis det kun er en enkelt rykkergebyr, kan du godt føre den der. Men er der flere, så opret en konto til den, f.eks. 7210 Rykkergebyrer. Mere så du kan se, hvor meget det koster. Gebyrer fra SKAT er ikke fradragsberettiget og skal bogføres allernederst i resultatopgørelsen på en særskilt konto: “Ikke fradragsberettigede gebyrer”.

    Dbh
    Anette

  3. Michellehl 12. juli 2013 at 22:08 #

    Hvordan bogfører jeg at en kunde betaler for meget på en faktura og beløbet skal blive stående på den kunde, så det bare går fra næste faktura?

  4. Anette Sand 13. juli 2013 at 12:00 #

    Hej Michelle

    Hvordan du skal gøre, afhænger af, hvilket økonomisystem, du bruger. Men i de fleste tilfælde vil det være sådan, at du bare skriver det beløb, kunden har betalt, i kassekladden og så ellers bogfører det som en helt normal fakturaindbetaling. Så vil du måske få en advarsel om, at fakturaen ikke bliver udlignet, og det siger du ja til. Når der er bogført, vil beløbet, kunden har tilgode, fremgå af kundens kontokort.

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.