Skønt at finde en hjemmeside, hvor man kan få svar på en masse af sine spørgsmål ang. Summa. Dog har jeg to spørgsmål mere:
Vi er en grundejerforening som skal opkræve 320 medlemmer i januar. Kan jeg først lave fakturaerne, når jeg har aflsuttet regnskab 2008? Da der jo her er tale om kontingent for 2009. Jeg ville jo gerne ha´ lavet fakturaerne i
juleferien, men de skal jo på regnskab 2009.
Og det andet: Jeg har ca. 100 medlemmer som delvist har betalt kontingent for 2009. Disse er konteret for sig selv i 2008 regnskabet. Men jeg ville gerne lave enslydende fakturaer på alle 320 medlemmer, og så bogføre mig ud af, hvem der har betalt noget af kontingentet allerede. Dette kan jeg vel gøre manuelt? Men finder systemet selv ud af at lave fakturaen med det korrekte beløb? (efter jeg har registreret det forudbetalte)
Håber at du kan svare mig og at du forstår mine spørgsmål.
Mange julehilsner
Lene
Hej Lene
Tak for de pæne ord, det er rart, at du kan bruge de oplysninger, jeg efterhånden har fået samlet her på siden.
1. Hvis du skal lave fakturaerne i år, skal de bogføres på en konto i Passiverne for Forudbetalinger og så skal pengene flyttes pr. 1.1.09, når du åbner regnskabet. Det behøver ikke at være besværligt, jeg gør det selv med nogle kurser.
2. Nej. Desværre ikke. Det korrekte beløb vil fremgå af kontoudtoget, men fakturaen vil lyde på fakturabeløbet uden hensyntagen til, hvad du har bogført som forudbetalt. Så enten skal du lave hver faktura manuelt for de, som har forudbetalt. Eller også skal du lave alle fakturaerne ens og så designe et kontoudtog, hvor det meget tydeligt fremgår, hvad hvem skal betale og hvorfor. De to opgaver kan nok næsten være lige tidskrævende, men jeg ville selv vælge at gøre det sidste, også fordi grundejerne så har fået en reel faktura på det beløb, kontingentet lyder på, og det er nu en god ting.