StudieVirk spørgsmål: Foreningsregnskab

Så har vi igen et spørgsmål fra Studievirk. Denne gang citerer jeg hele spørgsmålet, fordi jeg har flettet mine svar ind i (kursiv):

Jeg har ikke en virksomhed, men en frivillig studenterorganisation. Jeg håber du kan hjælpe alligevel. Vi har oprettet et CVR.nr (i 2007) som frivillig organisation (under kategorien “œAndre oplysende og kulturelle foreninger og institutioner 91.33.40″³). Vi skal primært bruge CVR.nr til at få en bank-konto i organisationens navn.  

Mine spørgsmål går på de helt basale regler for frivillige organisationer (med CVR-nr).

Skal vi aflægge regnskab? Hvordan/hvornår og til hvem?
Svar:Ja, I skal lave regnskaber. Jeres studenterorganisation har nok nogle vedtægter, hvor der står, at der skal aflægges regnskab en gang årligt f.eks. til generalforsamlingen. Hvis ikke I har, skal I alligvel lave et regnskab, så der aldrig kan stilles tvivl ved, om I har forvaltet organisationens midler korrekt og hensigtsmæssigt. Men der bør være nogle vedtægter, hvor man  bl.a. kan læse, hvem der tegner foreningen (f.eks. hvem der kan beslutte, hvilke udgifter, I skal afholde og hvem der kan hæve penge på jeres bankkonto).

Skal vi betale skat af medlemskontingent? (Planen er at medlemmerne skal betale 50kr halvårligt)
Svar:Hvis I ikke er en erhvervsdrivende organisation men en forening, som det beskrives, skal I ikke betale skat, men overskuddet skal anvendes til jeres formål.

Skal vi eller sponsorer betale skat/moms af sponsorater?
Svar: Nej. Det vil sige: Det kommer an på omfanget, og hvor erhvervsmæssigt det hele kommer til at blive. Men hvis der er tale om en studenterorganisation med almindelige aktiviteter af interesse for medlemmerne, skal I ikke. Se punkt 4 i dette dokument: https://anettesand.dk/momsfritagelse.doc

Er der andet vi skal være opmærksomme på?
Svar:  Jeg synes, at I skal skynde jer at blive helt sikre på jeres organisationsform, få læst vedtægterne eller lavet nogle, hvis I ikke har dem allerede. Jeg ønsker jer rigtig god fornøjelse med projektet.

4 kommentarer til StudieVirk spørgsmål: Foreningsregnskab

  1. Georg Facius 28. marts 2011 at 23:12 #

    I et simpelt foreningsregnskab hvordan posterer man følgende i årsregnskabet:
    Faktiske kontingentindbetalinger
    Indbetalte kontingentrestancer vedr. tidligere
    Skyldig kontingent
    En revisor har påstået, at den teoretiske kontingentindtægt, altså kontingent x antal medlemmer, skal bogføres som en indtægt i driftsregnskabet.

    På forhånd tak.

  2. Nina 7. april 2011 at 13:13 #

    Vedr. oplysning til SKAT.
    Hvor “stort” et regnskab skal man fremligge til SKAT, når det er en foreningen som er momsreg.
    hvor simpelt kan det gøres? Der er i regnskabet, udgifter til husleje og lign. Indtægter for “standplads” og støtte kontingent. Samt et kommunalt tilskud.
    På forhånd tak.

Trackbacks/Pingbacks

  1. StudieVirk » Skal frivillig organsation betale skat? - 18. januar 2007

    […] Læs svaret inden længe på regnskabsbloggen Almindelig Sund Fornuft […]

  2. StudieVirk » SPØRG BLOGGEN: Revision og regnskab - 28. maj 2007

    […] Herefter vil jeg slå spørgsmålet op på StudieVirk-bloggen – i anonymiseret stand – og bede Anette Sand fra Inloco Regnskab give dig svaret på sin regnskabsblogge Almindelig Sund Fornuft. […]

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.