Virksomhedsomdannelse – papirarbejdet

Danmark roser sig af at være et af de lande i verden, hvor det er lettest at starte en virksomhed. Det er også rigitigt, når vi taler om en enkeltmandsvirksomhed. Det tager 5 minutter at udfylde skemaet, og så er man kørende.

Men lige så snart der er tale om virksomheder med et begrænset ansvar, f.eks. ApS eller A/S, stiller tingene sig anderledes. Lidt papirarbejde må der til. Ud over den sædvanlige registrering for moms og A-skat mv:

Dels skal aktie/anpartskapitalen beskrives, og det er åbningen af regnskabet: Hvem har indskudt hvad, og hvor er pengene henne.

Herudover skal der foreligge nogle vedtægter, som skal indsendes til erhvervs- og selskabsstyrelsen. Det skal også oplyses til E&S hvem, der er administrerende direktør, hvem der er i bestyrelsen og hvem, der er revisor.

Ud over de obligatoriske dokumenter, har man ofte en aktionæroverenskomst. Denne beskriver, hvordan de forskellige aktionærer forholder sig til hinanden i tilfælde af, at en aktionær ønsker at træde ud af sit engagement, eller hvis der skulle dukke et salgtilbud op: Er man så forpligtet til at sælge som mindretalsaktionær. Der kan skrives alle mulige bindinger ind i en sådan aftale, så hvor vedtægterne er noget “man” kan lade “nogen” (læs: advokaten) lave nogenlunde på egen hånd, så er aktionæroverenskomsten meget vigtig for den, som tager initiativet og måske er hovedaktionær i firmaet. Den endelige udformning sker nok af advokaten, men i samråd med alle de aktionærer, der er omfattet af aktionæroverenskomsten.

Hvis man har en konstellation mellem nogle store og flere meget små aktionærer, kan de store vælge at binde hinanden op på aftaler – aktionæroverenskomsten behøver altså ikke at omfatte alle aktionærer. Men for god ordens skyld bør man oplyse alle om, at der eksisterer en aftale.

Regnskabsdelen kan være let eller svær. I tilfælde af, at der som hele eller en del af aktie(anparts)kapitalen indskydes en eksisterende enkeltmandsvirksomhed efter reglerne for skattefri virksomhedsomdannelse, så skal der en revisor til at vurdere værdierne pr. 1.1.08.

Så jurister og revisorer er med inde over etableringen af aktieselskaber. Og også anpartsselskaber – man kan godt gøre det selv, men hvis der er flere ejere og interessser, så er det nok en god idé at få lidt professionel assistance også her.

 

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.