Rykkerprocedure

Vores revisor har været efter os,  fordi der ikke er styr på vores indbetalinger, og det er også rigtigt, men vi har en stor kunde, som normalt betaler for sent, og det har været lidt svært at gøre noget ved det. Han siger, at vi skal lave en rykker procedure. Har du sådan en liggende, man kan overtage?

Mange iværksættere bryder sig ikke om at rykke for deres tilgodehavender. Men hvis du har leveret det aftalte, har du også krav på betaling til tiden. At undlade at rykke for pengene sender signaler om usikkerhed og/eller rod i regnskaberne. En venlig rykker viser, at du har tjek på tingene.

Derfor skal du fra starten have en fast rykkerprocedure. Den skal opfylde nogle krav med henblik på eventuel senere inkasso. Der er fire trin, hvoraf nr. 1 kan springes over:

1. Venlig erindring, evt. pr. telefon eller mail: “Vi kan ikke se pengene er gået ind, og vi er bekymrede for, om du har fået det rigtige kontonummer. Vores kontonummer er: xxxxx, vil du være venlig at tjekke?” Eller noget tilsvarende venligt og positivt. Denne erindring kan komme få dage efter betalingsfristen er overskredet og kan også bestå af et kontoudtog. Hellere en mail end en telefonopringning, for hvis kunden svarer dig, vil svaret samtidig være en anerkendelse af gælden, og det er altid praktisk at have på skrift.

2. Ca. en uge efter erindringen skal 1. rykker skrives. I den skal du angive, at du kan se, at betalingsfristen er overskredet, og at beløbet skal indbetales inden 10 dage fra fakturadato. Tidsfristen skal med og være præcis 10 dage.

3. 10-12 dage efter rykker 1 skal rykker 2 sendes. Rykker 2 indeholder et varsel om inkasso. Formuleringen er fri, men det skal fremgå af teksten, at der skal betales inden 10 dage, ellers vil sagen blive sendt til inkasso. F.eks. kan du skrive:  Denne rykker er et varsel i henhold til inkassolovens § 10. Det skyldige beløb skal betales senest 10 dage fra dags dato. Hvis det ikke sker, vil det kunne medføre yderligere omkostninger for Dem, idet sagen uden yderligere varsel vil blive overgivet til inkasso.

4. Hvis kunden så stadig ikke har betalt, sender du sagen til inkasso f.eks. hos en advokat. I den forbindelse vil du blive spurgt, om din kunde har gjort indsigelse mod fakturaen. For hvis kunden har klaget over fakturaen, er det ikke længere en almindelig inkassosag. Hvis du har mange små fakturaer, kan du også tilmelde dig et online-inkasso system, det er billigere i længden men koster lidt i opstart.

Du kan vælge at tilskrive renter og rykkergebyr. Renteberegningen sker fra sidste rettidige betalingsdato, hvis er var betalingsbetingelser i den oprindelige faktura. Rykkergebyret er “de faktiske omkostninger” dog max. 100 kr. pr. rykker. Rykkergebyret er momsfrit.

, , , ,

30 kommentarer til Rykkerprocedure

  1. Claus Agerskov 22. januar 2009 at 21:22 #

    Forstår ikke helt datoerne i rykkerproceduren, så kommer her med et eksempel efter din anvisning.

    1/1 Udsender faktura med 1/10 som betalingsdato.

    13/1 Venlig påmindelse.

    20/1 1. rykker med betaling inden 10 dage fra fakturadato – altså den 11/1? Eller mener du fra betalingsdato – som så vil være den 21/1? Eller skulle det være 10 dage fra 1. rykkerdato?

    På forhånd tak

  2. Claus Agerskov 22. januar 2009 at 21:23 #

    I foregående kommentar skulle:

    1/1 Udsender faktura med 1/10 som betalingsdato.

    Selvfølgelig være:

    1/1 Udsender faktura med 10/1 som betalingsdato.

  3. Anette Sand 22. januar 2009 at 23:23 #

    @ Claus: Du har ret i, at det kunne være bedre forklaret. Påmindelsen er ikke nødvendig, og man kunne derfor skrive en rykker med rykkerbegyr allerede den 13.1. Derfor er der egentligt frit valg, men pointen er, at der skal gives 10 dages frist fra rykkerens afsendelse.

    /Anette

  4. Line Hansson 2. september 2009 at 08:58 #

    Hvad skal jeg gøre nu hvor rykker 1 er sendt og kunden sender en indsigelse mod min faktura på dag 8 efter rykkerskrivelse? Jeg har d.d sendt rykker 2. (erhverv mod erhverv)
    P.f.t.

  5. Anette 2. september 2009 at 23:35 #

    Hej Line Ja, så må du jo vælge: Du kan enten acceptere indsigelsen (der kunne jo være noget om sagen) eller gå videre, dvs. kontakte en advokat og overgive sagen til inkasso. Advokaten vil så spørge ind til indsigelsen, men det hjælper ikke din kunde, at de ikke har sagt til (fra) med det samme men først, når rykkerproceduren er i fuld gang. Har du brug for en anbefaling, så send mig en mail, jeg kender en dygtig advokat, som har hjulpet mig i en tilsvarende sag.

    Dbh
    Anette

  6. Line Hansson 22. juni 2010 at 21:08 #

    Hej Anette
    Jeg vil bare fortælle, at sagen blev overgivet til advokat og sagen endte i Retten. Vi vandt :-) Fantastisk. God sommer

  7. Anette 22. juni 2010 at 21:46 #

    Hej Line

    Tak for tilbagemeldingen – det glæder mig, at det lykkedes for dig.

    Dbh
    Anette

  8. Matt Krank 6. oktober 2010 at 00:05 #

    Hej Anette,

    Jeg har en kunde som har intet mindre end 5 faktura liggende.
    Nogle er større og nogle lidt mindre og en enkelt virkelig lille.
    De er fordelt på en periode af 3 måneder ca.

    Mit spørgsmål…
    A. Jeg sender fem rykkerskrivelser afsted med 5 rykkergebyr.
    B. Jeg sender en rykkerskrivelse afsted samlet for alle fem med eet rykkergebyr?

    De bedste hilsner

    Matt Krank

  9. Anette 6. oktober 2010 at 10:06 #

    Hej Matt

    Du kan gøre begge dele: Du er berettiget til at sende fem rykkere afsted med hvert sit rykkergebyr. Men hvis du gerne vil være venlig over for kunden, sender du først en enkelt sammen med et kontoudtog, for du gør opmærksom på, hvor meget der er forfaldent i alt. Så der er frit valg – det er et spørgsmål om stil og smag.

    Dbh
    Anette

  10. Matt Krank 6. oktober 2010 at 12:26 #

    Hej Anette,

    Det var sørme hurtigt svar – det er fedt!
    Du skriver at jeg kan sende et kontoudtog med en rykker, men skal den rykker ikke tilknyttes til en faktura?

    Kærlig hilsen Matt

  11. Anette Sand 6. oktober 2010 at 13:54 #

    Jo – men du kan også rykke for alle på en gang ved at skrive en tekst a la:

    “De ovennævnte fem fakturaer er alle forfaldne. I bedes indbetale det skyldige beløb hurtigst muligt og inden 10 dage. Hvis ikke dette sker, vil fakturaerne uden yderligere varsel blive sendt til retslig inkasso, hvilket vil medfører yderligere omkostninger for jer”

    Medsend endelig kopier af de fem fakturaer for en sikkerheds skyld.

    Dbh
    Anette

  12. Matt Krank 6. oktober 2010 at 13:55 #

    Anette, du er en skat.
    Tusind tak for hjælpen – og et til stadigt godt samarbejde!

    Matt

  13. jesper lauridsen 27. oktober 2010 at 21:32 #

    hejsa, i hvilken rykker skrivelse tilligger man en evt rykkergebyr ? gør man det i rykker 1 eller 2, eller evt i dem begge?

    med venlig hilsen jesper

  14. Anette Sand 27. oktober 2010 at 21:34 #

    Hej Jesper

    Du kan lægge rykkergebyrer på både 1. og 2. rykker. I alt max. 3 gange og beløbet er max. 100 kr. pr. rykker.

    Dbh
    Anette

  15. jesper lauridsen 27. oktober 2010 at 21:53 #

    takker mange gange for det extreme hurtige svar anette :-)

    det er bare træls når man lige er startet, og fået en god aftale, at man så efter den første regning allerede skal sende rykker afsted…
    men har valgt at ligge den lidt hårde kurs, da det jo er min overlevelse det handler om

  16. Anette Sand 27. oktober 2010 at 21:55 #

    Du har mere ret, end du måske tror. Der er mange dårlige betalere i disse tider, så en hel del af virksomhederne har måttet stramme gevaldigt op på rykkerprocedurerne.

    Held og lykke med det.

    /Anette

  17. Bjørn Karlsen 31. maj 2011 at 09:55 #

    kære anette. jeg skal betale månedlig ydelse for lejet måleranlæg med kr 5oo. Et par betalinger er smuttet og ..
    ..: kan udlejer tillægge næste månedlige faktura rykkergebyr på kr. 125 når der vitterligt ikke er fremsendt rykker på beløbet ?????

  18. Nikolaj Mogensen 31. maj 2011 at 11:08 #

    Hej Anette
    Hvor mange gange kan man tillægge rykkergebyr. Jeg tænker om man kan blive ved med at smide 100 kr oveni i rykkergebyr for manglende betaling eller om der et loft for det?

  19. Anette Sand 1. juni 2011 at 11:05 #

    Nej Nikolaj

    Man kan ikke blive ved – højst tre rykkere a 100 kr. Herefter må sagen overgives til inkasso.

    Dbh.
    Anette

  20. Anette Sand 1. juni 2011 at 11:06 #

    Hej Bjørn

    Det er i hvert fald dårlig stil at opkræve rykkergebyr, hvis ikke der er rykket. Kontakt dem og bed dem om at slette rykkergebyret.

    Dbh
    Anette

  21. Thomas Løjmann 1. januar 2012 at 21:35 #

    Hej Anette,

    God beskrivelse du har, men lige et spørgsmål. Skal rykkeren have et nyt faktura-nummer, eller det samme som tidligere?

    Hvordan gør man vedr. skat/moms, når faktura er til betaling i december 2011 men rykkeren først sendes i 2012?

    /Løjmann

  22. Anette Sand 1. januar 2012 at 22:09 #

    Hej Løjmann

    Rykkeren behøver ikke at have et nummer men skal referere til den faktura, der rykkes for.

    Der skal betales både skat og moms, hvis arbejdet er udført og fakturaen sendt. (Andre regler ved forudfakturering.)

    /Anette

  23. Thomas Løjmann 3. januar 2012 at 19:21 #

    Hej Anette,

    Tak for svar. Jeg har en faktura sendt sidste år, den forfaldte sidste år og jeg skal til at sende en rykker nu (efter en venlig påmindelse).

    1. Jeg skal vel betale skat/moms af det der skyldes fra 2011 (det er snart tid til at indberette), selvom kunden ikke har betalt?

    2. Betaler kunden her i 2012, skal rykkergebyret vel beskattes i 2012 – men det oprindelige beløb i 2011?

    /Løjmann

  24. Anette Sand 3. januar 2012 at 19:29 #

    Hej Løjmann

    Ja – og ja.

    Hvis det på et senere tidspunkt viser sig, at kunden slet ikke betaler og f.eks. er gået konkurs, vil du kunne trække tabet fra i skat i det år, hvor konkursen konstateres.

    Dbh
    Anette

  25. Mads Andersen 15. april 2012 at 21:10 #

    Hej Anette.

    Hvis regning ikke er betalt efter 2 uger kan man så godt sende den videre til en advokat, og allerede der true med at ophæve kontrakten uden at ha sendt en eneste rykker.

  26. Anette Sand 16. april 2012 at 08:15 #

    Hej Mads

    Det kommer jo an på, hvilken aftale, der er indgået med kunden. Men som udgangspunkt: Ja, hvis ikke kunden betaler, kan man godt meddele kunden, at kontakten vil blive ophævet, hvis ikke betalingen kommer via en advokat. Som regel er det dog både billigere og lettere selv at kontakte kunden i første omgang, også for at finde ud af, hvad der er galt. Er kunden utilfreds med det udførte arbejde, vil advokaten alligvel skulle forhøre sig hos dig, inden han gør videre. Men har du sendt en rykker eller to, hvor kunden ikke har reageret, kan du og advokaten gå ud fra, at det er manglende betalingsevne eller -vilje, ikke utilfredshed med leveringen.

    /Anette

  27. Eva Jensen 28. marts 2014 at 08:27 #

    Hej Anette
    Skal man skrive rykkeren på en ny faktura, eller som “alm brev”? Og de 100,- lægges de til det endelige beløb, altså efter momsen?
    vh
    Eva

  28. Anette Sand 28. marts 2014 at 08:42 #

    Hej Eva

    Der er ikke tale om en ny faktura, nærmere et almindeligt brev. Rykkergebyret og evt. renter lægges til det endelige beløb efter moms. Rykkergebyret er der ikke moms på.

    Dbh.
    Anette

  29. Joe 19. september 2018 at 18:03 #

    Hej Anette
    Vi fik en parkeringsbøde og der var skriveri frem og tilbage, da det var en lånt bil og vi ikke var klar over at der sad en gammel p-skive i bilen ud over den elektroniske. Fik bøden d. 11.07, skrev og klagede over bøden. Fik et svar tilbage d.23.07 at bøden var sat i bero. Vi tog på ferie i mellemtiden, dvs. før vi så brevet med den nye betalingsfrist. Betalingsfristen var sat til lørdag d.28. juli, men vi betalte da vi kom hjem fra ferie d. 01.08. Samme dag modtog vi en rykker på 100kr, men havde allerede betalt. Hvad er reglerne for dette?

  30. Anette Sand 20. september 2018 at 21:30 #

    Hej Joe

    Der er ikke nogle regler ud over, at det er leverandøren af ydelsen, som bestemmer, om en sådan rykker skal betale. De fleste ville nok uden at blinke eftergive de 100 kr., men siden I (så vidt jeg kan regne ud) har betalt en enkelt dag for sent, kan de opkræve pengene, hvis de vil være det bekendt.

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.