Vi bruger SummaSummarums standardkontoplan, men vi har efterhånden lavet om i den mange steder, fordi vi har mange flere varer, end der ellers var plads til. Men hvad gør vi med fragten? Skal vi både have en salgskonto til fragt, vi sælger til kunderne, og en købskonto til fragt på varer vi køber, og en fragtkonto til administrationen og de grønne bude – eller skal det hele samles på en konto?
Det er en god idé at manipulere rundt med kontoplanen, så den passer til jeres virksomhed. Jeg ved, at I sælger varer, hvor fragtdelen er temmelig stor, fordi der er tale om glasemballage.
Derfor ville jeg have i alt fire fragtkonti i jeres tilfælde, selvom mange firmaer kan klare sig med færre, kontonumrene er helt valgfri:
1500: Fragt (salgskonto/indtægter)
2500: Fragt (køb af den fragt, I videresælger til kunderne)
2550: Fragt (fragt fra jeres leverandører til jer – den skal være momsfri pga. udlandskøb) og
6900: Fragt (almindelig administration, 3*34, grønne bude osv.)
På den måde kan I måle på de ting, I får brug for at kunne måle på, hvis/når væksten for alvor tager fat.