Jeg er ved at overtage et lejemål. Og har derfor et spørgsmål. Jeg betale et beløb, lad os sige 40.000 for at overtage dette lejemål som er dækkende depositum. Hvordan bliver sådan noget bogført? Kan jeg bare bogføre det som en engangsudgift, skal det afskrives eller hvordan?
Depositum er et aktiv. Du får (måske) pengene tilbage, når opsiger lejemålet. Derfor skal det bogføres på en konto “deposita” i aktiverne i status. Hvis der er moms på dit depositum, skal du trække hele momsen fra nu.
Og hvordan bogføre man så, når man udlejer noget? Altså det depositum ens lejere betaler til een?
Hej Gitte
Du bogfører det depositum, du modtager fra din lejer, i passiverne under kortfristet gæld. Lav en helt ny konto til det. Hvis du har opkrævet moms, skal du afregne den ved førstkommende momsafregning, derfor skal der være momskode på den nye konto.
Dbh
Anette
Mange tak for svaret!
må jeg som privatudlejer bruge depositum til at betale regninger eller skal de så på spæret konto?
Det depositum, som lejerne har indbetalt, skal stå som en værdi i virksomheden, så du altid kan udbetale det, hvis lejemålet opsiges. Om du kan bruge pengene til at betale regninger med, afhænger derfor af, hvordan ejendommens økonomi i øvrigt ser ud – men som hovedregel er der ingen tvivl om, at det er lejernes penge, som skal kunne udbetales når-som-helst.
Dbh
Anette
Hej Anette
Vedr. Husleje depositum som man overtager fra konkurs. Beløbet er bogført i aktiver på to forskelling konti i aktiver På konto feks. 7660 debiteriet og 7661 krediteret. er dette ikke forkert?
Hej Pia
Som du beskriver det her, lyder det forkert – men jeg kender jo ikke kontoplanen…. Huslejedepositum vil normalt være debiteret på en konto i aktiverne og modposteret i banken.
Dbh.
Anette
Hej Anette Sand,
Vi er et mindre arkitektfirma, som fra starten har anvendt og stadig anvender det supergode regnskabsprogram SummaSummarum. Nu har jeg brug for, ifm. udlejning af en lejlighed, at kunne bogføre et depositum, som lejeren har betalt. Jeg har læst dit tidligere svar til Gitte Sander og har oprettet en ny konto ved navn Depositum under Passiver som “Status”. For lettere at kunne styre det har jeg oprettet 2 separate konti i min bank, en til “Husleje” og en til “Depositum”. Ligeledes har jeg oprettet en ny konto i programmet under “INDTÆGTER” hvor jeg bogfører depositummet i afstemningskontoen, som vedrører depositum.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg let får beløbet til også at fremstå i depositum-kontonummeret under Passiver.
På forhånd mange tak.
Med venlighilsen
Knud Clemmensen
Hej Knud
Depositum er ikke en indtægt. Det er nogle penge, lejeren “låner dig”. Derfor skal de ikke bogføres – og beskattes – som indtægter oppe i resultatopgørelsen men direkte ned i passiverne under fremmedkapital/gæld.
Hvis du allerede har bogført det indbetalte depositum som indtægt, skal du nu debitere indtægtskontoen og kreditere den nye depositumkonto under passiverne.
Dbh.
Anette
Hej
Jeg har lejet en forpagtning (cafe) Og lagt et depositum på 36.000kr. Udlejeren vil beholde 25.000 kr af mit depositum for 2 huller i væggene og en lille skade på gulvet fra en potteplante.
Er disse 25.000kr en omkostning, som jeg kan trække fra regnskabet. Og hvordan skal de bogføres. ?
Hej Sertan
Det lyder voldsomt med 25.000 kr. Men hvis det er sådan, det er: Du kan trække udgiften fra, og du bogfører det på “lokalevedligeholdelser” eller noget tilsvarende under husleje.
/Anette