Straksafskrivning af småaktiver

Svar til flere: Grænsen er i år 11.300 + moms (for udgifter, hvor du kan trække momsen fra). Det vil sige, at hvis du køber et småaktiv, f.eks. en PC-er, og den koster under 11.300 kr. + moms, kan du trække hele udgiften fra i år. Hvis den koster mere, skal der afskrives over flere år. Hvis der er tale om et skattemæssigt regnskab, foregår afskrivningen med 25% af saldoen. Det hele fremgår af ligningsvejledningen, hvor reglen om småanskaffelser er citeret i dette stykke tekst.

19 kommentarer til Straksafskrivning af småaktiver

  1. Claus Agerskov 6. juni 2006 at 16:02 #

    Man skal dog være opmærksom på, at det gælder alle dele af pc’en, som ikke kan fungere uden denne. Eksempelvis lydkort, skærm, tastatur, mus, printer, scanner m.v.

    Men dog ikke software, som altid kan straksafskrives.

  2. admin 6. juni 2006 at 17:20 #

    Ja, ja, ja… Nogle firmaer har en konto til “vedligeholdelse af EDB”, hvor f.eks. erstatning af et smadret lydkort godt kan gå på – ellers kunne vi jo ikke bestille andet end at føre små elektriske dimser ind i et anlægskartotek. Der er ingen officiel bundgrænse for, hvor små tingene må være, men jeg fører altså ikke en ny ledning mellem printer og PC-er som et aktiv.
    Mange hilsner
    Anette

  3. Kristian Mortensen 25. april 2007 at 23:53 #

    hvad lyder grænsen på i år? please sig højere end 11442, for det er det den computer mit snart opstaret firma skal have. Lille smart og lækker.

  4. Anette 25. april 2007 at 23:57 #

    Fryd dig, Kristian: 11.600 + moms :-)

  5. Kirsten hansen 7. maj 2007 at 17:54 #

    Vi har fået lagt vand ind på vores ejendom i 2006, da det er en mindre landbrugsejendom skulle vi betale 37000 kr incl moms for det ,vores nabo betalte 20000 kr. da han bor i paracelhus. Kan jef afskrive et eller andet beløb. Jeg har forsøgt at få skattevæsnet i tale men uden resultat, derfor spørger jeg her

  6. Reg. Revisor Søren Revsbæk 8. maj 2007 at 09:56 #

    Der er flere forhold som man skal vurdere.

    Hovedreglen er, at “anlæg som har erhvervsmæssig betydning” kan afskrives. Også tilslutningsafgiften til offentligt eller privat vandværk. Men, betingelsen er altså at det har erhvervsmæssig betydning.

    Det vand man bruger i privatboligen har selvsagt ikke erhvervsmæssig betydning, medens det vand man bruger i stalden eller til marken har ervhversmæssig betydning.

    Med andre ord, er det første spørgsmål: Driver vi erhvervsmæssig virksomhed? Hvis ja, så kan der afskrives på udgiften. Hvis nej, så er det en rent privat udgift.

    Det næste spørgsmål er: Hvor stor en del af udgiften vedrører erhvervs, og hvor stor en del vedrører privatboligen. Hvis kommunen har delt regningen op i to dele, er det lige til. Hvis ikke, må man lave en fordeling, f.eks. med udgangspunkt i, at det som det ville koste i et parcelhus kan ikke afskrives, medens resten kan. Der kan også være andre måder at fordele på.

    Sidst, men ikke mindst: Hvordan skal man afskrive. At få lagt vand ind/betale tilslutningsbidrag er normalt noget som hører til bygningen og, mener jeg, skal derfor afskrives ligesom bygningen.

    Hvis der var tale om at I køber en maskine så kunne I tage maskinen med jer, når i flytter engang og maskinen er inventar (d.v.s. 25% afskrivning årligt). Men “vandet” kan I ikke tage med jer. Vandanlægget er gravet ned i jorden og bliver sammen med bygningen.

    Afskrivning sammen med bygningen vil sige 4% (efter det ny indgreb) om året, indtil udgiften er fuldt afskrevet og altså dermed en temmelig lang afskrivningsperiode.

    Ovenstående er vejledende og kun hovedregler. Der kan være særlige forhold for Jer som skal undersøges. Men det væsentligste er: Ja, man kan godt afskrive, men det afhænger af om I bruger bygningerne til erhverv eller ej.

    Når det gælder afskrivninger på bygninger, bygningsdele og faste installationer, skal man dog altid vurdere een ting: Taber bygningen/installationen i værdi over tid? I mange tilfælde er svaret “nej”. De fleste bygninger og bygningsdele beholder deres værdi, eller stiger ganske betragteligt over tid.

    Derfor bør man være varsom med afskrivning på bygninger, bygningsdele og faste installationer – for, hvis de ikke taber i værdi så skal man jo genbeskattes af afskrivningen den dag, man sælger. Det kan godt give en ubehagelig overraskelse i nogen tilfælde.

  7. Andreas 27. maj 2007 at 03:07 #

    Det vil sige at en computer til 11.052,00 ex VAT (13.815,00) kan straksafskrives?
    Jeg er ikke med på om “plus moms” skal læses som med eller uden.
    11.600 +moms i alt 14.500, er grænsen for hvad der kan straksafskrives i år 2007?

  8. Anette 27. maj 2007 at 10:37 #

    Ja, beløbet er uden moms, så det kan computeren, hvis den ellers fungerer som en selvstændig enhed og ikke er afhængig af et netværk f.eks.

  9. Andreas 27. maj 2007 at 13:51 #

    Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg læste godt at skat har lavet nogle vurderinger af hvornår en computer er en selvstændig enhed. Ærlig talt virker det som noget af en gråzone og et spørgsmål om fortolkning fra deres side.
    Igen, tak for dit svar. Jeg tilføjer dit feed til Google Reader.

  10. Christian 12. oktober 2007 at 16:29 #

    Hej Anette

    Jeg ønsker at anskaffe en computer til mit firma. Jeg har set mig lun på en computer, som koster 11.670 kr, dvs. lige over grænsen for straks-afskrivning. Jeg synes det er fjollet at sølle 70kr skal medføre en 4 års afskrivning. Kan man ikke komme rundt om dette på en nem måde?

    Jeg vil meget gerne betale de 70 kr fra min private lomme for at undgå afskrivningen. Så kan jeg bestille computeren og kun bogføre de 11.600 i firmaet selvom fakturaen lyder på 11.670?

    Christian

  11. Anette 12. oktober 2007 at 16:47 #

    Jeg går ud fra, at det er 11.670 kr. + moms? For ellers er der jo ingen problemer…

    Du kan ikke betale de 70 kr. selv, men jeg er næsten sikker på, at du kan forhandle dig til en rabat på beløbet, når du forklarer forhandleren sagen.

    Ellers kan du se, om din computers pris inkluderer styresystem. For det er nemlig software og kan derfor trækkes fra prisen.

    Mange hilsner
    Anette

  12. Jan 7. november 2007 at 15:37 #

    Hvad er totalgrænsen for en ikke momspligtig virksomhed?
    DKK 11.600 eller DKK 14.500?
    En virksomhed bør vel uanset momsstatus, kunne fratrække udgiften til den samme art af småanskaffelse.

  13. Anette Sand 8. november 2007 at 00:30 #

    Den er 11.600 kr. Du har ret i, at det virker uretfærdigt, at man kan købe en dyrere ting, når man er momsregistreret, end når man har en ikke-momspligtig virksomhed. Jeg har læst op og ned på SKATs hjemmeside, og også i dag efter dit spørgsmål, og der er intet sted belæg for at sige, at ikke-momsregistrerede virksomheder kan tillægge momsen. Så det er 11.600 for nogle virksomheder og 11.600 + moms for andre.

    Hm…
    /anette

  14. Jan 8. november 2007 at 12:46 #

    Citat fra Ligningsvejledningen E.C.2.4.6.2:

    “Ved afgørelsen af, hvorvidt anskaffelsessummen er 11.300 kr.[2006] eller derunder, ses der bort fra merværdiafgiften, såfremt køberen i sit afgiftstilsvar kan fratrække den betalte afgift.”

  15. Jeanette Andersen 3. februar 2008 at 18:27 #

    Et lidt omvendt spørgsmål.
    Er der nogen nedre grænse for hvad man må aktivere?
    Hvis man har købt en bærbar til kr. 10.000,- eller mindre må den så ikke stå som et aktiv?

  16. Anette Sand 3. februar 2008 at 19:01 #

    @ Jeanette: Nej, der er ikke nogen nedre grænse. De fleste vælger at bruge muligheden for straksafskrivning skattemæssigt, så fradraget kommer frem i det år, udgiften er afholdt. Men det er helt OK at aktivere også mindre anskaffelser.

  17. Stefan 25. november 2008 at 15:54 #

    Når man som iværksætter af et nyt firma, vil erhverve sig noget PC-udstyr… Og kan trække det fra i skat – hvornår får man så pengene tilbage?
    På forhånd tak :)

  18. Anette Sand 27. november 2008 at 11:58 #

    Hej Stefan

    Jeg går ud fra, at vi taler om en personligt ejet virksomhed.

    Det foregår på den måde, at du angiver dit overskud eller underskud på den udvidede selvangivelse, og så beregner SKAT din b-skat derefter.

    Fradraget foregår på den måde, at man tager din virksomheds indtægter og trækker de fradragsberettigede udgifter fra. Og så betaler du skat af overskuddet, hvis der er et overskud. Ellers får du et fradrag i din øvrige personlige indkomst.

    /Anette

  19. Rie Birk Lauridsen 9. oktober 2009 at 15:38 #

    Spørgsmål om afskrivning og moms.
    Hvia jeg køber en ting der f.eks. koster 50.000 kr, så skal det afskrives over 4 (?)år, ikke? Men hvad med momsen. Kan man trække hele beløbet fra i år?

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.