Privat telefon – hvad må jeg trække fra?

Jeg har lige startet et enkeltmandsfirma, og jeg har læst i “Iværksætterord” om de forskellige ting, man må trække fra i firmaet, men jeg kan ikke finde ud af, hvad man gør i praksis med firmatelefon, så nu bruger jeg min egen, og hvis jeg køber en ny, kan firmaet så betale for den?

Det er sandelig også nogle både ulogiske og indviklede regler, du skal til at holde rede på. Og der er flere forskellige reglesæt involveret i svaret på dit spørgsmål:

1. Blandede driftsmidler

Køb af en telefon, som både bruges privat og firmamæssigt, er et blandet driftsmiddel. Både udgiften og momsen af udgiften skal fordeles skønsmæssigt mellem firma og privaten, f.eks. med 50% til hver. Jeg skrev om blandede driftsmidler i sidste nummer af Iværksætteren, og jeg har scannet artiklen, du kan se den her.

2. Privat brug af firmaets telefon

Reglerne er forskellige alt efter, om du er et enkeltmandsfirma (eller I/S) eller om du har et ApS. Hvis du har et ApS, svarer reglerne til dem, lønmodtagere har, og det vil sige, at firmaet kan betale alle udgifter, og du bliver beskattet af 3.000 kr. årligt på selvangivelsen eller ved træk af 250 kr. på lønsedlen pr. måned.

Men enkeltmandsfirmaer kører stadig efter nogle ret håbløse regler: Abonnementsudgiften skal du betale selv, og herefter skal udgifterne til trafikken, altså samtalerne, fordeles efter et skøn. Det betyder, at det bedst kan betale sig for dig at have et mobilselskab, som kan lave en aftale uden abonnement, idet hele udgiften så fordeles mellem firmaet og privaten. Hvis man ikke kan fordele efter skøn, er mindstesatsen for samtalerne kr. 1.810 for den 1. telefon og skønnet forbrug for de øvrige, uanset at man netop ikke kan lave det skøn!

I dit tilfælde: Køb telefonen og bogfør alle regninger ind i regnskabet, så regulerer vi det i forbindelse med årsregnskabet, når vi har et overblik over de samlede omkostninger. Du kan altid få en bogholder eller revisor til at hjælpe med at finde ud af, hvilken ordning, der er bedst for dig, men det kræver, at du har gemt alle bilag. Derfor foreslår jeg, at du bogfører dem ind i regnskabet løbende.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.