Brugtmoms – hvordan skal man gøre?

Vi sælger delikatesser mv. i vores lille butik på Frederiksberg. Og nu vil vi gerne udvide med en linje med svenske, gamle møbler. Dem køber vi på loppemarkeder i Sverige, kan vi trække momsen fra regningerne, og hvordan skal regningerne se ud, når vi køber fra private?

Når man køber brugte ting til videresalg, er momsreglerne anderledes, end de er for nye ting. Det gælder f.eks. brugte biler som købes af private, antikvariatiske bøger, antiviteter og meget mere. Altså også svenske, gamle møbler.

Ordningen hedder “Brugtmoms”. Princippet er, at den private sælger, som du får varerne fra, ikke afregner moms. Derfor kan du ikke trække moms fra regningen. Men du skal kun betale salgsmoms af differencen mellem købet og salget. Det vil sige:

Salg af gammel stol i butikken:    500 kr.
Køb af gammel stol hos privat:    200 kr.

Avance:                                      300 kr.
Du skal beregne salgsmoms af avancen. Det vil sige, at 20% af de 300 kr., i alt 60 kr. skal overføres til kontoen for salgsmoms.

Der er to forskellige  beregningsmetoder. Metode 1 bruger man, hvis man kan følge den enkelte vare fra køb til salg, f.eks. med større møbler eller brugte biler. Metode 2 er en samlemetode, som man bruger, hvis du f.eks. køber en hel kasse blandet husgeråd eller lignende og ikke kan identificere prisen for den enkelte vare.

SKAT har skrevet en udmærket vejledning om, hvordan man skal gøre. Af den fremgår blandt andet kravene til bilagsmaterialet:

  • Fortløbende nummer eller tilsvarende identifikation

  • Udstedelsesdato

  • Sælgers navn og adresse

  • Dit navn og adresse

  • Leverancens art og omfang

  • Afregningspris

  • Varens lagernummer. Er ikke nødvendigt ved brug af samlemetoden (metode 2)

  • Sælgers attestation af rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Hvis det ikke er muligt, skal du dokumentere oplysningerne på anden vis. Det kan eksempelvis ske ved hjælp af et brev fra sælger om handelen.

Bliv klogere på brugtmoms – og de øvrige danske momsregler:
Køb ‘Bogen om moms i Danmark’ her

23 kommentarer til Brugtmoms – hvordan skal man gøre?

  1. Benjamin 10. oktober 2006 at 08:02 #

    hej
    “Avance: 300 kr.
    Du skal beregne salgsmoms af avancen. Det vil sige, at 20% af de 300”

    hvorfor 20% og ikke 25?

  2. Anette 11. oktober 2006 at 09:18 #

    Hvis du beregner moms af prisen inklusive moms, er det 20%, du skal fratrække, for at få prisen før moms. Momsen udgør en femtedel af den samlede salgspris.

    Men hvis du skal lægge moms til et beløb, er det 25%, der skal lægges oveni. Momsen udgør en fjerdedel af momsgrundlaget.

    En bog, som koster en 10-er i udsalg, koster 8 kr. før moms. De 2 kroners moms er 20% af udsalgsprisen men 25% af af momsgrundlaget.

  3. Erik Keller 12. oktober 2006 at 22:28 #

    Hej Anette
    Har du et forslag til, hvordan man rent praktisk bogfører dette. Vi har en forretning, hvor vi udover alm. momsede varer også sælger kunstværker med en mindre avance samt varer købt uden moms f.eks på loppemarkeder. Hvilke konti (salg og køb) skal vi oprette i regnskabet, og hvordan skal vi i øvrigt håndtere dette så vi holder tingene adskilt.

  4. Anette 12. oktober 2006 at 22:34 #

    Hej Erik
    Jeg vil foreslå (brug jeres egne kontonumre, men f.eks.)
    1000 Alm. momset salg
    1010 Salg af kunst
    1020 Salg af brugte varer

    1100 Varekøb med moms
    1110 Køb af kunst
    1120 Køb af brugte varer uden moms

    Sæt kun momskoder på 1000 og 1100 og beregn resten manuelt.

  5. Dennis Jørgensen 13. november 2006 at 18:21 #

    Hej. Kan du hjælpe mig med at forstå brugtmomsordningen? Jeg kan ikke se der er nogen forskel, men forestiller mig det er noget jeg kan bruge da jeg netop er blevet momsreg. og handler med brugte møbler.

    Eks:

    Alm. moms:
    Varekøb 8000 (moms 1600)
    Varesalg 12000 (moms 2400)
    Udgående moms må så være 800

    Brugtmoms
    Varekøb 8000
    Varesalg 12000
    Fortjeneste 4000
    Moms af fortjeneste (4000 * 80% = 3200, 25% af 3200) = 800

    Jeg kommer frem til samme resultat, er det mig der gør nogen forkert? Er der andre fordele ved brugtmomsordningen?

    Mvh Dennis

  6. Anette 13. november 2006 at 20:20 #

    Hej Dennis

    Der er lidt her med “inklusive” og “eksklusive” moms: Dine beregninger er rigtige nok, men det er et fortænkt eksempel: Hvis du køber varer til 6.400 uden moms, når de er nye, så koster de vel også 6.400 uden moms når de er gamle?

    Jeg mener, at regnestykket er mere realistisk på denne måde:

    Varekøb, nyt 8000
    Heraf moms 1600
    Varekøb netto 6400

    Varesalg 12000
    Heraf moms 2400
    Varesalg netto 9600

    Momsafregning: 800
    Fortjeneste: 3200

    Varekøb brugt 6400
    Varesalg 12000

    Bruttofortjeneste 5600
    Moms heraf 1120
    Fortjeneste: 4480

    Men dine udregninger er rigtige, det er bare sammenligningen, der skurrer lidt i mine ører. Hvis du sælger brugte møbler har du dog ikke noget valg: Det er brugtmoms, og du skal huske at stemple regningerne, så du sælger varerne!

  7. Dennis Jørgensen 13. november 2006 at 21:20 #

    Tak for dit hurtige svar. Jeg kan godt se hvad du mener, men det fremgår på skats hjemmeside, at man selv kan vælge om man vil bruge alm. momsregler eller brugtmoms, også selvom man sælger brugte varer. Hvis jeg køber en brugt sofa til 8000 (hvor moms er betalt ved nykøb) og sælger den til 12000, er der så nogen forskel i det resultat jeg når afhængig af hvilken ordning jeg bruger?

    Mine møbler skal renoveres, kan jeg få mere ud af at trække den omkostning fra i brugtmomsordningen? Eller er der ingen forskel i den retning?

    Mvh Dennis

  8. Anette 13. november 2006 at 22:36 #

    HVis du opgør momsen efter den almindelige metode, så kommer du til at betale 2.400 kr. i moms af sofaen. Minus 0 i købsmoms (bortset fra momsen af eventuelle mateiraler til renovering af sofaen). Så det lyder for mig som en dårlig ordning.

    Brugtmomsordningen er indført for at give professionelle handlere af brugte varer et momsgrundlag, som er sammenligneligt med alle andres.

    Under alle omstændigheder kan du trække momsen fra varekøbet til istandsættelse af møblerne, hvis dette varekøb ellers er et normalt, dansk og momset varekøb.

    God arbejdslyst
    :-) Anette

  9. Dennis Jørgensen 13. november 2006 at 23:46 #

    Hej Anette,

    så har jeg forstået det. Et sidste spørgsmål vedrører, om jeg må fratrække omkostninger til renovering inden momsberegning af fortjeneste?

    Dvs. jeg tjener 4000 før momsberegning, og har renoveringsomk. for 2000 inkl moms. Må jeg da beregne moms af de resterende 2000.

    På forhånd tak.

    Dennis

  10. Anette 13. november 2006 at 23:54 #

    Først beregner du din salgsmoms, som er differencen mellem det solgte og det købte. Herfra trækker du så købsmomsen af alle de udgifter, der er momsfradrag på, herunder renoveringsomkostninger.

    Og det skal foregå i den rækkefølge!

  11. Tim 17. marts 2009 at 11:44 #

    Hej Anette,

    Kan se at dette er en lidt gammel post, men håber du kan/vil hjælpe alligevel.

    Ved du hvordan en afståelse skal behandles rent bogføringsmæssigt?

    Fx inventar for 250.000 kr.
    Goodwill for 250.000 kr.

    I købet står der intet om moms, kan det være rigtigt?

  12. Anette Sand 18. marts 2009 at 13:18 #

    @Tim: Jeg har brugt dit spørgsmål som et nyt indlæg, så du kan se svaret her: https://anettesand.dk/2009/brevkasse-afskrivning-af-afstaelse/

  13. Søren 11. december 2009 at 19:11 #

    Hej,
    hvordan beregner man sit skatteligtige overskud når man handler med brugte varer. Momsen, der beregnes af overskuddet er jo en egentlig udgift, men skal den optræde som sådan i regnskabet? Der vil jo efter min overbevisning være tale om dobbeltbeskatning, hvis man skal betale skat af hele overskuddet (før momsen)!

    Mvh.
    Søren

  14. Anette Sand 4. januar 2010 at 20:16 #

    Hej Søren

    Nej, du skal ikke betale skat af din indtjening to gange. Momsen trækkes ud af resultatopgørelsen og er derfor ikke en del af den skattepligtige indkomst.

    Dbh
    Anette

  15. Susanne Andersen 10. april 2010 at 13:14 #

    Hvad er modposten til Brugtmoms?
    ( salgsmoms og Momsafregning?)

  16. Anette 10. april 2010 at 13:47 #

    Hej Susanne

    Brugtmomsen skal debiteres i driften (lav en særlig konto til formålet, lige under varekøbet uden moms) og krediteres på salgsmomskontoen.

    Dbh
    Anette

  17. SusanneK 6. april 2012 at 17:34 #

    Hej Anette

    Jeg er kommet i tvivl mht brugtmoms. Hvis nu en vare er købt af en privat til kr. 32.000,-. Den sælges så igen for samme beløb incl. moms, dvs der er et underskud på kr. 6.400,- i realiteten, hvis der skal betales moms af salget. Men skal der beregnes moms?

    Kan ikke få regnestykket til at gå op, for det virker jo urimeligt, hvis man skal betale momsen, bare fordi man har solgt for billigt, når man ikke skulle betale moms, hvis salget havde været kr. 32.000,- plus moms.

    Mh Susanne

  18. Anette Sand 10. april 2012 at 07:58 #

    Hej SusanneK

    Netop for at undgå den situation, er der lavet særlige regler om brugtmoms. Du skal betale momsen af dit DB på salget, ikke af den samlede omsætning. Bogen om moms (som fås på http://regnskabsskolen.dk) har et kapitel om de to beregningsmetoder, der kan bruges ved køb og videresalg af brugte varer.

    Dbh
    Anette

  19. DortheA 20. april 2012 at 06:32 #

    Hej Anette

    Lige et spørgsmål mere omkring brugtmoms – omend tråden ikke er helt ny.

    Jeg har ladet mig fortælle, at såfremt du køber et lot, skal der kun svares brugtmoms af 20% af salgsprisen. Ex: Jeg køber 4 stole for kr. 100 og sælger dem videre for kr. 2000. Brugtmomsen svares således af 400 kr. og bliver kr. 80.

    Registreres stolene enkeltvis og ikke som lot, skal der svares brugtmoms af kr. 1900 istedet (fortjenesten). Brugtmomsen er i dette tilfælde kr. 380.

    Kender du denne regel?

    Kh Dorthe

  20. Anette Sand 20. april 2012 at 07:58 #

    Hej Dorthe

    Nej, den regel har jeg bestemt aldrig hørt noget om. Jeg mener, at du i begge tilfælde skal betale moms af fortjenesten

    /Anette

  21. Marie 27. juni 2012 at 13:03 #

    Hej Anette Sand

    Jeg har søgt om et bindende svar fra skat vedr. om jeg må bruge brugtmoms metode 2, da jeg sælger secondhand tøj/ kommissionstøj. Hvis jeg får JA fra skat, må jeg vel stadigvæk godt trække indgående moms fra (kontorartikler, husleje m.m.) på min momsindberetning ik???

    MVH Marie

  22. Anette Sand 27. juni 2012 at 14:12 #

    Hej Marie

    Det er korrekt: Du må gerne afløfte den almindelige købsmoms af de udgifter, som er momsede og som vedrører virksomhedens drift.

    Dbh.
    Anette

  23. peter hansen 3. februar 2013 at 15:11 #

    Jeg har sgu stadig svært ved at fatte systemet.
    Jeg restaurerer og servicerer klassiske motorcykler.
    Mit eksempel:
    -jeg finder en kasse stumper på guloggratis eller Ebay som jeg kan se at jeg kan bruge hen ad vejen til mine projekter.Pris 1000 kr. hos en privatmand.

    Jeg bruger så en af delene fra denne kasse til en motorcykel som jeg laver service på, og kunden får naturligvis en faktura fra mig hvor der står arbejdsløn, nye dele og så denne brugte del til kr. 700, og der er 25% moms på hele beløbet.
    -Jeg kan godt forstå brugtmomsreglerne når det er simpelt køb og salg af brugte dele, men jeg mener det er svært at forklare reglerne når brugte stumper indgår i et samlet projekt hvor der udskrives en samlet regning.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.