Bogføring af anlægsaktiver

Anlægsaktiver er anskaffelser til virksomheden (ikke varer til videresalg), som holder længere end indeværende regnskabsår. F.eks. computere, inventar, biler og maskiner. Der er specielle regler for afskrivning (med 25% af saldoen hvert år), men ved indkøbet skal aktivet bogføres i under Aktiver – ikke under driften. Det er normalt den eneste konto i kontoplanens statusdel, som har en momskode på, for der bliver nemlig trukket moms af hele beløbet fra starten, selvom selve udgiften bliver fordelt over flere år.

Hvis aktivet koster mindre end 11.300 kr. + moms (2006-satsen), kan man dog trække hele omkostningen fra i samme regnskabsår. Så bogføres der ikke i Aktiver men på en almindelig udgiftskonto a la “Småanskaffelser”, hvis det er Summas standardkontoplan, vi taler om. Reglen om straksafskrivning af småaktiver gælder kun, hvis aktivet fungerer som en selvstændig enhed. F.eks. kan en computer koste under 11.300 kr. og straksafskrives. Men hvis der samtidig købes en printer eller andet tilbehør, og det samlede beløb så bliver over 11.300 kr., kan man ikke længere straksafskrive.

Ingen regel uden undtagelse: Software kan altid straksafskrives, uanset hvad det har kostet.

6 kommentarer til Bogføring af anlægsaktiver

  1. Bjarne Brusen 6. oktober 2006 at 19:03 #

    Skulle der ikke stå “Hvis aktivet koster MINDRE end 11.300 kr. + moms”

    mvh
    Bjarne

  2. Anette 6. oktober 2006 at 21:04 #

    Jo – og tak. Det retter jeg med det samme.
    Mange hilsner
    Anette

  3. schioler 16. januar 2007 at 11:14 #

    gælder afskrivningen også for f.eks en leaset computer?

  4. Anette 16. januar 2007 at 11:32 #

    Det kommer an på leasingformen: Hvis du har leaset, sådan at du faktisk ejer computeren (finansiel leasing), er det din computer, og du skal afskrive. En finansiel leasing er egentlig et køb på afbetaling (mere eller mindre..). Hvis din computer er købt med finansiel leasing, har du trukket hele udgiften til computeren fra og hele momsen, da du købte den, og så betaler du bare et beløb tilbage til leasingselskabet hver måned. I så fald gælder afskrivningsreglerne.

    Men hvis du har en operationel leasing, hvor du månedligt betaler en regning med moms (så det minder om at leje en computer), er det ikke et aktiv, og så skal den ikke afskrives.

  5. schioler 16. januar 2007 at 20:31 #

    hejsa!

    der er tale om en finansiel leasing, jeg fik computeren i okt. 2006,
    og har intet trukket fra endnu..

    troede faktisk kun jeg kunne frætrække momsen fra på de regninger jeg
    får fra leasing selskabet..

    hvordan gør jeg, altså trækker det fra..?

    /peter

  6. Anette 16. januar 2007 at 20:44 #

    Det er ikke til at vide, uden at have set regningerne. Men som udgangspunkt på du ikke trække momsen fra noget, uden at det står på regningen, at der er moms på beløbet. Hvis du får en månedlig regning for leasingen med moms og ikke har fået en stor momset regning ved “købet”, så skal det ikke afskrives. Jeg foreslår du evt. finder en bogholder eller revisor i din omgangskreds, som lige kan se på det med dig.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.