Brevkasse: Skal jeg angive flere års underskud i rubrik 112?

SpørgsmålHej Anette,

Tak for din gode bog om bogføring for begyndere, den har været en stor hjælp til at finde rundt i det her afsindige skattebureaukrati. Men der er en enkelt ting jeg ikke synes jeg kan finde noget om i bogen, så jeg håber du kan svare på det her.

Jeg udvikler software (momsregisteret enkeltmandsfirma), men på grund af tekniske problemer og forsinkelser har jeg ikke fået solgt noget endnu (forventer noget salg i 2016) og har derfor haft et mindre underskud både 1. og 2. år (2014/2015) på grund af udgifter til nødvendig software og lignende.

På selvangivelsen sidste år angav jeg så underskuddet fra 2014 under rubrik 112. Men hvad gør jeg så i år? Skal jeg lægge underskuddet fra 2014 sammen med underskuddet fra 2015 og så anføre summen i rubrik 112 på selvangivelsen for 2015? Eller hvad?

m.v.h.
Richard

SvarHej Richard

Du skal ikke medtage resultatet for 2014 men kun 2015 i den skattemæssige opgørelse: Hvis du tager 2014 med, vil du få den skattemæssige værdi af resultatet for 2014 med to gange, og det er jo ikke tanken. Du skal derfor kun skrive underskuddet for 2015 i rubrik 112.

Dbh.
Anette

, , ,

2 kommentarer til Brevkasse: Skal jeg angive flere års underskud i rubrik 112?

  1. Tommy Hansen 28. august 2016 at 13:21 #

    Hej Annette.
    Skal være konsulent for en dansk organisation i Kabul. Det får mit lille firma 15000 euro for – kan jeg efterfølgende donerer pengene til organisationen? Hvad betyder det på selvangivelsen? Det er et I/S. Tænker ikke at bruge der som fradrag eller noget blot 15000 euro ind på kontoen og ud igen sådan helt enkelt

  2. Anette Sand 30. august 2016 at 09:55 #

    Nej, ikke med skattemæssigt fradrag: Når du er erhvervsdrivende (og det er man som udgangspunkt med et I/S), er donationer ikke skattemæssigt fradragsberettiget i virksomhedens regnskab.

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar