Brevkasse: Skat for selvstændigt erhvervsdrivende

Hej Anette

Først tak for en god side. En af mine venner startede egen virksomhed i sommers (enkeltmandsfirma) og har spurgt mig til råds vedr. regnskab og bogføring, som han ikke har lavet noget af endnu. Han har flere ansatte og nu kommer mit
spørgsmål:

Han har også sat sig selv på lønlisten og har således betalt a-skat og ikke b-skat??? Hvad kommer det til at betyde for hans skat for 2011 ?

Det kommer an på, hvad det er for en type virksomhed, din ven har startet. Er det et selskab (f.eks. A/S eller ApS), har han gjort præcist, som han skulle, for det er nemlig ikke tilladt at hæve penge fra den type virksomheder i løbet af året, uden at de bliver beskattet. Men er der tale om en personligt ejet virksomhed, skal han lige kontakte SKAT for at få det redet ud: Det er nemlig – desværre – ikke tilladt at sætte sig selv på lønningslisten i sin egen personligt ejede virksomhed (altså I/S eller enkeltmandsfirma), selvom mange ville ønske, de kunne gøre det. Derfor skal A-skatten, der er betalt, konverteres til B-skat, og I kan lige så godt få det gjort med det samme, inden selvangivelsen kommer.

 

 

, , ,

22 kommentarer til Brevkasse: Skat for selvstændigt erhvervsdrivende

  1. Jakob Aarup 14. august 2012 at 20:08 #

    Beskatning af kursgevinst på gæld

    Hvis man udlejer et hus via virksomhedsordning, gælden er et realkredit lån på 2.000.000 KR., hvad bliver den skattemæssige konsekvens så af følgende senarier.
    1. Det årlige overskud er 50.000 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. men huset er også faldet ca. 30 % Måske pga. af rentestigningen
    2. Det årlige overskud er 50.000 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. huset har samme værdi
    3. Det årlige overskud er 50.000 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. men huset er også faldet ca. 30 % Måske pga. af rentestigningen. Huset sælges
    4. Det årlige overskud er 50.000 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. huset har samme værdi. Huset sælges
    5. Det årlige overskud er 50.000 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. men huset er også faldet ca. 30 % Måske pga. af rentestigningen. Lånet omlægges.
    6. Det årlige overskud er 50.000 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. huset har samme værdi. Lånet omlægges.
    7. Det årlige overskud er 0 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. men huset er også faldet ca. 30 % Måske pga. af rentestigningen
    8. Det årlige overskud er 0 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. huset har samme værdi.
    9. Det årlige overskud er 0 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. men huset er også faldet ca. 30 % Måske pga. af rentestigningen. Huset sælges
    10. Det årlige overskud er 0 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. huset har samme værdi. Huset sælges
    11. Det årlige overskud er 0 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. men huset er også faldet ca. 30 % Måske pga. af rentestigningen. Lånet omlægges.
    12. Det årlige overskud er 0 Kr. og kursen på lånet er fra optagelsen, efter to år faldet fra ca. kurs 100 til kurs 70. huset har samme værdi. Lånet omlægges.

  2. Anette Sand 14. august 2012 at 20:11 #

    Hej Jakob

    Tak for dit indlæg. Det er dog så langt et spørgsmål, at det falder uden for, hvad jeg kan klare her på bloggen. Jeg foreslår, at du kontakter en skatteekspert eller revisor og får lavet nogle konkrete beregninger.

    Dbh.
    Anette

  3. Toke 18. august 2012 at 12:01 #

    Hej Anette
    Jeg vil gerne starte min egen virksomhed, og har i den forbindelse et par spørgsmål, jeg håber du kan hjælpe med.
    Virksomheden skal primært omhandle to ydelser:
    a. Privat musikundervisning hos mig selv i min ejerlejlighed i et hertil indrettet musiklokale, med mine instrumenter.
    b. Diverse spillejobs som musiker.
    c. Eventuelt også komposition af musik og salg af cd’er
    Jeg forventer til en start indtægter på ca. 30-40.000 om året, men det kan jeg i høj grad selv regulere. Af udgifter regner jeg med computer, klaverbænk, telefon, sangbøger, keyboard, musikprogrammer, noder, hjemmeside, visitkort o.lign.
    Det første år regner jeg med et lille underskud på ca. 10.000, hvorefter jeg bør få overskud. Det er dog pt. ikke planen, at det skal blive fuldtid. Jeg regner med at arbejde som fastansat lønarbejder på deltid som musikunderviser et andet sted i fremtiden (fx en musikskole).
    Mine spørgsmål lyder som følger:
    1. Kan det bedst betale sig for mig at drive hobbyvirksomhed eller selvstændigt erhverv og hvorfor?
    2. Hvordan noterer jeg helt konkret mine undervisningstimer på selvangivelsen?
    4. Skal jeg betale moms, arbejdsmarkedsbidrag og skat af indtægterne?
    På forhånd tak for hjælpen.
    Venlig hilsen
    Toke

  4. Anette Sand 21. august 2012 at 10:47 #

    Hej Toke

    Hvis du starter en hobbyvirksomhed, vil kravene til dit regnskab være meget små i forhold til, hvis du laver en erhvervsdrivende virksomhed. Men adgang til fradrag for driftsmidler, f.eks. PC og klaverbænk, er der ikke fradrag for hobbyvirksomheder. Læs mere på http://hobbyvirksomhed.dk. Du skal betale AM-bidrag og skat af indtægterne, og hvordan det foregår afhænger af, om det er en hobbyvirksomhed eller en erhvervsdrivende virksomhed. Hvis det er en erhvervsdrivende virksomhed, skal du lave et årsregnskab og udfylde den udvidede selvangivelse.

    Det vil være relevant for dig at komme til et informationsmøde i Regnskabsskolen: http://regnskabsskolen.dk/kurser/korte/informationsmoder/. Her vil en masse relevante spørgsmål om fradrag og skat blive gennemgået – ganske gratis.

    Dbh.
    Anette

  5. Maria 31. januar 2015 at 12:10 #

    Hej Anette,

    Svaret henvender sig jo til personlige virksomheder, men hvordan er det med IVS’er? Må man gerne sætte sig selv på lønningslisten der eller skal man udbetale pengene ligesom ved et personligejet selskab?

  6. Anette Sand 31. januar 2015 at 13:07 #

    Hej Maria

    IVS (iværksætterselskab) kører efter de samme regler som ApS. Det vil sige, at man skal udbetale løn som til enhver anden lønmodtager med A-skat, AM-bidrag og indberetning til SKAT. Det er ikke tilladt bare at udbetale pengene og afregne B-skat.

    Dbh.
    Anette

  7. Kenny 12. maj 2015 at 23:28 #

    Når man har en personlig ejet virksomhed, kan man så få krediten ved ikke at betale B-skab løbende, men lave en større frivillig indbetaling slut på året. Det kræver dog, at man har styr på økonomien, så man ved hvor meget der ca. skal betales i skat og moms.
    Jeg betaler selv blot en større frivillig indbetaling slut på året, da jeg umuligt kan estimere et overskud til forskudsopgørelsen.

  8. Morten Skov 11. august 2015 at 08:54 #

    Jeg var slet ikke klar over, at det forholdt sig sådan. Tak for informationen!

    Hilsen Morten

  9. Mads 22. august 2015 at 13:42 #

    Tak hjælpen! :) Vi har stiftet et I/S nu her og var faktisk meget i tvivl om hvordan vi skulle udbetale løn. Tak for svar. God idé med en brevkasse, mange sidder nemlig nok ofte med samme spørgsmål :)

  10. Mikkel 20. oktober 2015 at 12:27 #

    Dejligt med informationsmøderne på regnskabsskolen. Tror jeg må tilmelde mig en af dagene snart.

  11. Betina 22. november 2015 at 22:20 #

    Dejligt med en god og beskrivende gennemgang. Det er en jungle med SKAT og betaling af skat, når man er ny erhvervsdrivende.
    Så lækkert med afklaring af en af mine spørgsmål.

  12. David 22. marts 2016 at 15:04 #

    Hej Anette,
    Tak for en meget simpel forklaring, som vi alle sammen kan forstå. Jeg synes ofte det er besværligt at forstå alt det med SKAT, da der er så mange regler for hvad man må/ikke må!

    Og fedt med en brevkasse :-)!

    Venlig hilsen
    David

  13. Mina 20. april 2016 at 09:46 #

    Fantastisk fyldstgørende artikel til mig som ikke altid har overblik over skatten.
    Dejligt med en simpel afklaring på, hvad man skal gøre. Det er nemlig ikke altid lige let at finde hoved og hale i alt SKAT, men jeg er da kommet længere med din artikel.

    Glæder mig til at læse mere på siden Anette.

    Med venlig hilsen
    Mina

  14. Søren Fredberg 20. april 2016 at 19:47 #

    Hej Anette,
    Tusind tak for den simple forklaring så selv JEG kan forstå det nu! Jeg ser frem til meget mere content på din side! Forhåbenligt bliver jeg lige så belyst næste gang.
    Jeg glæder mig til mere!

    Mvh
    Søren

  15. kenneth v Nielsen 2. september 2016 at 10:39 #

    Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om det er smartest at have personligt firma, IVS eller ApS? Jeg synes ideen om at privat og firma økonomi er adskildt, men frygter at der er for meget papir og lignende i forbindelse med at have et selskab fremfor personligt firma.

    Der er kun mig “ansat”

  16. Kristina 19. september 2016 at 13:48 #

    Jeg startede selv op som selvstændig erhvervsdrivende for nogle år siden, og der er simpelthen så mange spørgsmål, der dukker i starten.

    Uanset hvad man gør, så skal man sørge for at holde sig inden for lovens rammer, så SKAT ikke kommer efter en – det kan komme til at koste rigtig mange penge.

  17. Anette Sand 19. september 2016 at 14:17 #

    Hej Kenneth

    Som hovedregel er det nemmest og billigst at administrere en enkeltmandsvirksomhed, men hvis du skal have partnere ind på et tidspunkt, kan et IVS/APS være en god idé. Hvor bor du henne? Ville det være relevant at komme til et møde i København, hvor vi bl.a. svarer på den slags spørgsmål?

    Dbh.
    Anette

  18. Michael 6. november 2016 at 18:02 #

    Hej Anette! Super velskrevet og informationsrig artikel! Den hjalp mig virkelig videre i hele processen vedrørende løn udbetaling i min virksomhed. Tusind tusind tak!

    Mvh.
    Michael

  19. Ann L. 26. juni 2017 at 10:30 #

    Jeg sad netop og ledte efter det her på nettet, og faldt så over din artikel. Det var virkelig rart at få afklaret det men når jeg prøver at læse hvad andre har skrevet med kommentarerne dukker der de her tegn op “Ô? Og så synes jeg det er lidt svært at gennemskue, hvad der står i kommentarerne :-)

  20. Ivan Staub 29. juni 2017 at 21:55 #

    Hej Anette,

    Super svar, jeg har et andet spørgsmål, lidt relateret til det at være selvstændig med enkeltmandsvirskomhed, nu når jeg selv er det. :)

    Hvordan er det med at kunne trække “husleje” fra når man fx har kontor i eget hus?

    – Ivan

  21. Anette Sand 30. juni 2017 at 08:16 #

    Hej Ivan

    Det kan du læse om her: http://anettesand.dk/2010/fradrag-for-kontor-i-hjemmet/

    Dbh.
    Anette

  22. Anette Sand 30. juni 2017 at 08:16 #

    Hej Ann

    Ja, vi har haft en fejl på siden, men det bør være rettet nu, så det er lettere at læse.

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar