Brevkasse: Moms på regninger til det offentlige

Kære Anette!

Fantastisk side – Tusind tak!

Min specifikke udfordring kan jeg ikke umiddelbart finde svar på så jeg håber du kan hjælpe mig – evt. hjælpe mig videre? Det drejer sig om moms på ydelser leveret til Uddannelsesinstitutioner.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg forholder mig mht. moms når jeg har leveret en ydelse til Roskilde  Universitetscenter. Ydelsen består i udarbejdet materiale/tekster til profilering af deres website. Skal jeg pålægge denne ydelse moms og hvordan indberetter jeg (hvis ikke der skal pålægges moms) så korrekt ved kommende momsopgørelse?

Tusind tak for din hjælp!

Tak for de søde ord – jeg er glad for, at du synes om bloggen.

Du skal lægge moms på regningen. Tekster/materiale til website er ikke en momsfritaget ydelse. Derimod ville undervisning, leveret til Roskilde Universitetscenter, være momsfritaget, fordi der er særlige regler omkring moms på undervisning. Hvis du en anden gang skal levere momsfrit til en offentlig myndighed, skal du ikke gøre noget særligt ved momsindberetningen men “bare” ignorere spørgsmålet. Hvis der er tale om mere end end mindre, enkeltstående opgave, skal du derimod sætte dig ind i området “splitmoms”, hvor der bliver et begrænset momsfradrag på nogle udgifter, hvis man leverer momsfri ydelser. Det kan man læse om i Bogen om moms: http://regnskabsskolen.dk/boger/bogen-om-moms/. (Hvis du følger linket, kan du også finde et eksempel fra momsbogen: Kapitlet om ikke-momsede udgifter.).

 

, ,

4 kommentarer til Brevkasse: Moms på regninger til det offentlige

  1. Cleopatra Paulsen 2. marts 2014 at 11:33 #

    Kære Anette

    Jeg har mit eget tolkefirma, og arbejder meget for kommuner samt det offentlige.

    Jeg er lidt i tvivl om jeg skal sætte moms på. Har indregnet moms på alle regninger førhen.

    Hilsen
    Cleopatra

  2. Anette Sand 2. marts 2014 at 11:47 #

    Hej Cleopatra

    Ja, du skal fortsætte med at sætte moms på regningerne, da tolkning ikke i sig selv er momsfritaget.

    Dbh.
    Anette

  3. Hans 10. marts 2014 at 11:42 #

    Hej Anette!

    Jeg har en lille udfordring jeg håber du kan hjælpe mig videre med, det er helt nede i praktikken og jeg er lidt på den.

    Jeg har købt en bil og aner simpelthen ikke hvordan jeg skal bogføre det hele i Summa???

    Det er første gang jeg køber en firma bil.

    Så det er alt fra at registrer aktivet? Hvordan noterer jeg købet som en udgift så den tager momsen fra?

    Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig.

  4. Anette Sand 18. marts 2014 at 18:46 #

    Hej Hans

    Som udgangspunkt bogfører du bilen som et anlægsaktiv (og sørger for, at der er moms på kontoen, hvis der er tale om en gulpladebil men ikke, hvis der er tale om en hvidpladebil). Hvis du vil være på den sikre side, så book ½ times undervisning i Regnskabsskolen, hvor en erfaren bogholder kan hjælpe dig præcist med dit bilag i din kontoplan. (Det kan de også, selvom du bor i Jylland, fordi vi kan se din skærm via fjernadgang).

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar