Brevkasse: Fakturere portoudgifter med moms

Hej!
Jeg er helt nybegynder mht. bogføring, og forsøger at lære lidt ved at læse nogle bøger, orientere mig her på nettet osv. (bor på Bornholm hvor vi ikke har så meget kursus i bogføring :))

Jeg har et spg. mht. bogføring af leveringsomkostninger: Jeg er ikke interesseret i at bruge portoudlæg, men vil hellere momse varens beløb og leveringsomkostninger. Hvad gør jeg mht. bogføring?
Kan jeg bare bogføre hele det samlede beløb som kunden betaler som vareforbrug konto 1000 i summasummarum, eller er jeg nødt til at dele det op i selve varens pris og leveringsomkostninger for sig selv som en anden vare?

Du kan godt bogføre det hele på konto 1000, når der er moms på både fragten og varen. Det er jo det hurtigste. Men på den anden side, vil du på et tidspunkt få brug for at måle, om du taber eller tjener penge på forsendelsen af pakker til dine kunder, og hvis du ikke har fordelt indtægterne, kan du ikke aflæse det tal i regnskabet.

Nogle vælger at bogføre hele beløbet ind på indtægtskontoen, og så lave en samle-postering, hvor de flytter portodelen væk fra kontoen (debiterer den) og hen på en 1010-porto-konto (ved at kredittere med det samme beløb) en gang om måneden, fordi det kan spare tid i forhold til at bruge flere linjer bogføring til hver eneste salg.

Dbh
Anette

, , ,

4 kommentarer til Brevkasse: Fakturere portoudgifter med moms

  1. Tine Faraj 21. februar 2010 at 15:07 #

    Tusind tak for svaret :)
    Hvis jeg kører med moms af portoen (ellers rettere forsendelsesomkostningerne) skal jeg så ikke også oprette en konto under udgifter til køb af porto med moms, eller kan jeg bare bruge kontoen porto og gebyrer uden moms?
    Mange hilsener Tine.

  2. Anette 21. februar 2010 at 16:47 #

    Hvis du køber momset fragt (f.eks. PostDanmarks erhvervspakker), skal du bogføre bilagene på en konto med moms. Hvis du køber ikke-momset fragt (f.eks. brevforsendelser og privatpakker), skal du bogføre udgifterne på en konto uden momskode. Uafhængigt af, hvordan du sælger.

    Dbh
    Anette

  3. Maria 27. august 2011 at 17:02 #

    Hej Anette,
    Mit spørgsmål går også på porto, men i det her tilfælde post danmark pakkeporto uden moms.

    Jeg fakturerer pt. en kunde købsbeløbet inkl. moms + 50 kr. i fragt, og betaler dermed også salgsmoms af det totale beløb, men nu har jeg hørt noget om, at jeg kan oprette en udlægskonto, hvorpå jeg indtaster portobeløbet (for april til juni-kvartalet var den udgift på 12.440 kr.) og dermed vil jeg kunne undgå få et slags momsfradrag, så jeg ikke skal betale moms af portoudgiften?

    Er det korrekt og i så fald, hvordan gør jeg det helt konkret i summa summarum… altså hvilken konti opretter jeg (og hvorunder i kontoplanen), debiterer jeg de 12.440 kr.? Kort sagt, en lille køreplan vil blive modtaget med jubel og kyshånd.

  4. Anette Sand 3. september 2011 at 10:32 #

    Hej Maria

    Det er rigtigt – du taler om den særlige portoudlægsordning, hvor der ikke betales moms af den del af omsætningen som er viderefakturering af mommsfri porto. Det er beskrevet meget nøjagtigt i Bogen om moms: http://regnskabsskolen.dk/bogen-om-moms, som jeg vil foreslå dig at købe. At lave en egentlig køreplan for, hvordan du skal bogføre betyder bl.a. at jeg skal have fat i din kontoplan, og det kan jeg godt gøre, men det kommer til at koste lidt penge.

    Dbh
    Anette

Skriv et svar