60-dages reglen

Som jeg har været inde på i adskillige indlæg her på bloggen, kan man fratrække kr. 3,56 pr. km. jf. statens takster ved brug af egen bil i firmaets tjeneste, hvis man vælger den løsning. Der er dog et lille ”men.”

Kører du indenfor en periode på 12 mdr. mere end 60 gange til det samme arbejdssted (du er f.eks. bogholder og bogfører hos den samme kunde 6 gange om måneden), så bliver du omfattet af 60 dages reglen og kan ikke få godtgørelse med den høje takst. Når der er gået 12 mdr. starter en ny beregningsperiode.

Over 60 gange transport til/fra samme kunde, bliver din transport til almindelig befordringsfradrag på selvangivelsen og det er jo ikke nær så meget.

, , , , , ,

61 kommentarer til 60-dages reglen

  1. Ronnie 20. juli 2010 at 16:33 #

    Selvom man er gået over til befordringsfradrag efter 60 dage, kan man stadig lade firmaet dække transportudgifterne til fx offentlig transport i stedet ik? Uden at man bliver beskattet af det privat.

  2. Anette 20. juli 2010 at 21:37 #

    Hej Ronnie.

    Jo, det kan man godt. Men du kan også vælge i stedet at hæve befordringsfradrag med 1,90 kr./km. (2010) på selvangivelsen på den del af kørslen, som ligger ud over 60-dages reglen.

    Dbh
    Anette

  3. Klaus 3. august 2010 at 23:34 #

    Super at du gør opmærksom på dette. Jeg tror desværre ikke at alle er opmærksom på dette. Det kan blive en rigtig dyr fornøjelse hvis SKAT omgør en sådan udbetaling

  4. mathias 31. august 2010 at 21:04 #

    hej anette
    hvor i summa.(kontoplan) skal man lægge kørsels fradrag ?? jeg er selvstændig og bruger egen bil i firmaet men får ikke løn, jeg vil bare have udbetalt mine kørepenge jeg ved bare ikke lige hvor det skal bogføres

    mvh

    mathias

  5. Anette 31. august 2010 at 21:29 #

    Hej Mathias

    Det kommer an på, hvilken kontoplan, du har. Men et sted i kontoplanen er der noget kørsel, i den nyeste kontplan ligger de fra 8300 og til 8999. Den øverste af dem hedder “udbetalte kilometerpenge”, og den er beregnet til dine kørepenge. Hvis ikke du har en konto til det, så opret en ny.

    Dbh
    Anette

  6. Mette Nielsen 17. september 2010 at 13:25 #

    Hvornår starter man med at tælle de 12 måneder der skal gå før man starter på en ny periode. Er det fra 1. gang man er hos kunden eller skal der gå 12 måneder efter man har været der gang nr. 60 før en ny periode starter.
    Går ud fra at hver kunde har sin egen 12 måneders periode man skal holde styr på.
    mvh
    Mette

  7. Anette Sand 17. september 2010 at 14:34 #

    Det er en “rullende” opgørelse. Det vil sige, at du hele tiden skal gå 12 måneder tilbage.

    Dbh
    Anette

  8. Jakob 3. februar 2011 at 14:41 #

    Hej. Mit spørgsmål drejer sig også om befordringsfradrag, hvor jeg kan se jeg kommer ind under 60 dages reglen-men det er egentlig ikke mit spg. Min Case.
    Jeg bor i Odense, men både arbejder og læser i København. Indtil for nylig har jeg været alm. lønansat, hvorfor jeg kan få befordringsfradrag for alle ture. Også selvom jeg vælger at køre med en ven, eller overnatter i københavn(Jeg er klar over der findes kost og logi fradag, men dette falder uden for mit spørgsmål). Nu vil virksomheden så have, at jeg skal oprette eget enmandsvirksomhed og så sælge konsulenttimer til dem istedet. Mit spørgsmål er så; I et enmandsvirksomhed kan jeg vel kun få befordring for de afholdte udgifter(dvs får ikke befordring hvis jeg kører med ven eller overnatter) eller er befordringsopgørelse den samme? Jeg benytter udelukkende offentlig transport. Før kunne jeg jo få befordring for eks. 10 dage hvis bare jeg arbejde de 10 dage(Jeg skal ikke fremvise kvittering), men er det anderledes ved enmandsvirksomhed?. Har det nogen indflydelse at jeg samtidig er studerende, hvorfor mit pendlerkort også bliver subsidieret så det “kun” koster 560 kr. om mdr.? altså er det så det beløb jeg skal sørge fradrag for eller er det antal km x 1.9okr? i det tilfælde vil fradraget jo langt overstige mine egentlige udgifter på 560kr.?
    Håber meget du kan hjælpe, da jeg synes det er svært at gennemskue, hvordan jeg vil stå i forhold til initial situation.
    /Jakob

  9. Anette Sand 5. februar 2011 at 10:25 #

    Hej Jacob

    Du kan ikke få fradrag for kørsel, du ikke har foretaget, og jeg synes, at I har tolket reglene meget “alternativt” mens du har været lønansat.

    Når du rejser for din egen virksomhed kan du få refunderet de faktiske udgifter, og hvis du kører i egen bil, hvilket du så ikke gør, taler vi om 3,67 kr./km (2011) de første 20.000 km. Hvis du vælger at overnatte i København, kan du få et fradrag i virksomheden på den afholdte udgift eller 195 kr./nat, hvis du ikke har kvittering, og der kan også være tale om diæter, så samlet set, bør det ikke være nogen underskudsforretning. Men det er heller ikke et tag-selv-bord for fradrag.

    Dbh
    Anette Sand

  10. Thomas 8. marts 2011 at 20:07 #

    Hej
    ang. 60 dags reglen..

    Min case: Har arbejdsplads hjemme og køre ud til kunder i området omkring det firma jeg er ansat i. Ofte køre jeg lige en smut forbi firmaet når jeg har været ude hos en kunde, og af og til forbi firmaet mellem kundebesøg..
    Så den samme adresse vil fremgå rigtig mange gange i mit kørselsregnskab, men er jo ikke en adresse jeg besøger direkte fra mit hjem ??

    Tak for din tid, og tak for et svar :-)

    Mvh.
    Thomas

  11. Thomas 8. marts 2011 at 20:24 #

    og så lige et tillægsspørgsmål :-)

    Har ifm. årsopgørelse 2010 set til min overraskelse at jeg ikke har fået fradrag for befordring i 2008 og 2009.. kan jeg nå at få det fradrag ??

    Mvh.
    Thomas

  12. Anette Sand 8. marts 2011 at 23:44 #

    Hej Thomas

    Det sidste først: Ja, du kan få genoptaget din skatteansættelse for 2008 og 2009. Du skal beregne det fradrag, du ikke har fået og skrive til SKAT og bede dem om at genoptage din skat for de to år.

    Med hensyn til det andet: Kørsel mellem firmaet og hjemmet er almindelig befordring, også selvom du oftest arbejder hjemmefra, og derfor til den lave takst, hvorimod kørslen til kunderne er kørselgodtgørelse (erhvervsmæssig anvendelse af privat bil = høj takst). Du må derfor skelne, og hvis du er i tvivl, hvordan du skal beregne det, så ring til SKAT som – når du endelig kommer igennem – er meget flinke til at give en konkret vejledning.

    Dbh
    Anette

  13. Pia 10. juli 2011 at 08:20 #

    Fantastisk blog du har Anette!
    Jeg har et spørgsmål vedr. kørselsfradrag og 60 dages reglen mm

    Jeg har enkeltmandavirksomhed og kører fra mit hjem til mit kontor
    hver dag. 12 km hver vej. Går det under 60 dages reglen?

    Andet spørgsmål: hvis jeg ‘kun’skal lave udvidet selvangivelse og ikke med regnskabsoplysninger (pga omsætning under 300.000) hvordan skriver jeg så kørselsfradrag med ind? Under hver måned i mit eget regnskab? Eller som et sted på selvangivelsen ?
    Jeg har kørebog med alle oplysninger i.

    På forhånd tak for hjælpen
    Mvh. Pia

  14. Anette Sand 10. juli 2011 at 11:34 #

    Hej Pia

    Tak for de pæne ord om bloggen.

    Kørsel mellem hjem og arbejde (dvs. fra din privatbolig til dit kontor) er ikke omfattet af 60-dages reglen. Der er tale om kørsel efter de helt almindelige regler, som også gælder for lønmodtagere, hvor fradraget er mindre – og slet ikke til stede de første 24 km. pr. dag.

    Kørsel fra kontoret og ud til kunder er derimod omfattet af reglerne om anvendelse af privat bil til erhvervsmæssig kørsel, herunder 60-dages reglen. Det medtages i dit eget regnskab som et fradrag (og pengene udbetales til dig selv til drift af bilen).

    Dbh
    Anette

  15. Annette 23. juli 2011 at 20:25 #

    Hejsa Anette
    Det er bare en super god blog, med mange gode og brugbare oplysninger og svar :-)

    Mit spørgsmål går på befordring. Jeg har en enkeltmandsvirksomh. en butik så jeg kører hver dag til nøjagtig samme adresse (78 km om dagen ska dog kun have penge for de 54 km pr. dag i 261 dage om året i egen privat bil, det undrer mig dog at min revisor har sat et beløb ind i min selvang. der hedder 17.739 ??? ska min takst være 2 kr eller 3,67 pr km ?
    Hilsner Annette

  16. Anette Sand 7. august 2011 at 13:25 #

    Du falder ind under 60-dages reglen: Hvis man kører mere end 60 dage til samme adresse, kan man ikke længere hæve den høje takst men kun 2 kr./km. (2011).

    Dbh
    Anette

  17. frank andreasen 31. oktober 2011 at 20:06 #

    hej vi har en diskussion i firmaet ang kørselsgodtgørelse,vi får udbetalt skattefri kørsel (1,90)efter 60 dages reglen og dem der kører frem og tilbage hver dag er jo logisk 60 dage men hvad med de få som bor på arbejdspladsen og kun kører feks hjemmefra til pladsen søndag og hjem igen fredag ?blir de to ture regnet for en dag dvs en tur/retur eller for to dage ?

    samtidig har vi nogle stykker som mener at når de 60 dage er gået og vi derefter skal betale skat af kørslen,at de så kan trække kørslen fra igen på selvangivelsen er dette rigtigt ? på forhånd tak

    mvh frank

  18. frank andreasen 15. november 2011 at 07:18 #

    sig mig er sitet her ikke aktivt længere siden man ingen svar får ????

  19. Anette Sand 15. november 2011 at 09:43 #

    Hej Frank

    For at tage dit sidste spørgsmål først: Denne blog laver jeg i min fritid. Jeg svarer på de spørgsmål, jeg kan nå – og jeg prioriterer sådan, at spørgsmål fra selvstændigt erhvervsdrivende kommer først, fordi bloggen henvender sig til iværksættere og selvstændige. Siden der er tale om en gratis service, må alle vænne sig til, at selvom nogle får svar næsten med det samme, er det ikke en selvfølge.

    Med hensyn til dit andet spørgsmål: Hvad angår kørsel, så er det den faktiske kørsel, der kan trækkes fra eller refunderes skattefrit fra virksomheden. Det vil sige, at kilometertælleren skal kunne aflæses – man kan ikke beregne sig et antal ture ud fra principper, men kun benytte en opmåling af den kørsel, der rent faktisk er foregået.

    Dbh
    Anette

  20. frank andreasen 18. november 2011 at 19:42 #

    annette undskyld jeg var lidt utålmodig
    det er jo netop antal ture,for 60 dages kørsel er vel 60 gange tur retur ikke?
    og kørslen foregår i begge tilfælde after kilometertælleren men spørgsmålet er når man har fået skattefri kørsel til samme plads i 60 dage og derefter begynder at betale skat af det beløb man får fra arbejdsgiveren.kan man så trække det fra igen på selvangivelsen ?

  21. Anette Sand 21. november 2011 at 10:37 #

    Hej Frank

    Nej, man kan ikke både få udbetalt beløbet og få et fradrag for det på selvangivelsen: Det er enten eller. Det vil sige, hvis jeres arbejdsgiver har betalt kørselsudgiften, mister I retten til fradrag for den på selvangivelsen.

    Dbh
    Anette

  22. frank andreasen 25. november 2011 at 07:12 #

    tusind tak anette det var nøjagtigt sådan jeg selv tolkede det :)

    mvh frank

  23. werner petersen 6. december 2011 at 12:41 #

    Vedr 60 dages reglen

    Jeg er ikke helt enig i din tolkning om at der efter 12 måneder starter en ny beregningsperiode – hvis det er samme arbejdplads tolker jeg det sådan at jeg skal arbejde 60 dages på et andet arbejdsted før jeg igen kan bruge den “store Takst” og hvis du kun (som jeg) har et arbejdssted kan du ikke bruge den store takst fremover

    Så har jeg lige et spørgsmål – når jeg så ikke kan bruge den store takst skal jeg så trække de første 24 km fra (som almindelige lønmodtagere) eller gælder det ikke ved honorarløn??
    Med venlig hilsen Werner Petersen

  24. Jonas Bové Andersen 13. december 2011 at 01:00 #

    Hej Anette! Jeg tager hatten af for dit store arbejde med denne blog :)

    Mit spørgsmål – jeg er selvstændig og har et firma som sælger og leverer arbejdskraft. Jeg har 5 ansatte som kører til forskellige arbejdsadresser. Jeg fungerer selv som vikar, og kører derfor selv til nogle af disse adresser for at afvikle vagter. Må jeg benytte mig af 60 dages reglen, eller skal jeg også skraffes med reglen om de første 12 km frem og tilbage…?

    mvh Jonas

  25. Anette Sand 13. december 2011 at 10:46 #

    Hej Jonas

    Som jeg læser din beskrivelse, kører du fra virksomhedens adresse og ud til forskellige kunder, hvor du vikarierer for dine ansatte. I så fald er du omfattet af den erhvervsmæssige kørsel (og skal derfor ikke selv betale de første 12 km. frem og tilbage).

    Dbh
    Anette

  26. leasy 13. februar 2012 at 14:43 #

    Hej Anette

    Gælder dette også hvis man bor i Odense, men har arbejdsplads i kbh, hvor firmaet giver kørepenge for kørsel 5 gange om ugen?

  27. Anette Sand 13. februar 2012 at 17:25 #

    Ja, det gælder også for personer, hvor arbejdspladsen betaler for befordringen: Den bliver skattepligtig, hvis der køres mere end 60 dage til samme adresse.

    Dbh
    Anette

  28. Martin 5. september 2012 at 19:55 #

    Hej Anette!
    Jeg har et spørgsmål til 60 dags reglen.
    Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg lejer mig selv ud til forskellige virksomheder. I de fleste tilfælde kører jeg ud til dem der hyrer mig ind og tager en af deres biler ud til kunden. Jeg kører tit afsted en dag og kommer hjem en anden dag. Når jeg kører ud en dag og kører hjem en anden vil det så sige at en tur/retur for mig 2 af de 60 dage? Eller er en tur/retur 1 dag?

  29. Anette Sand 2. oktober 2012 at 16:59 #

    Hej Martin

    Jeg er temmelig sikker på, at en dag er en dag – så hvis du kører ud en dag og hjem den næste, er der tale om to dage. Kører du ud en dag, bliver en dag og kører hjem den tredje dag, er der også tale om to kørselsdag.

    Dbh.
    Anette

  30. kristina 16. januar 2013 at 01:40 #

    hej Anette.
    super site ;-)
    vedr. 60-dages reglen, så hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan et rengøringsfirma som mit ikke trække kørslen fra, efter de 60 dage, når jeg tager ud til min kunde hver dag og gør rent??? lyder jo helt forrykt når mine kunder er kontrakt kunder og noget der skal gøres dagligt? og hvad sker der efter de 60 dage?
    hilsen den chokeret ;-)

  31. Anette Sand 16. januar 2013 at 10:55 #

    Hej Kristina

    Det, der sker, efter de 60 dage er, at satsen falder til den lave 2,13 kr./km. (2013-sats), så du får stadig kørselsgodtgørelse, det er bare med et lavere beløb.

    Dbh.
    Anette

  32. Rasmus 17. januar 2013 at 15:19 #

    Hej Anette

    Det lyder rigtig fint med den nedsatte takst efter 60dage.. Men jeg har bare ingen steder på skat.dk kunne finde det beskrevet.
    Kan du måske henvise til noget skat har skrevet om det?
    Og gælder det alle km eller kun fra 25’km og op?

  33. Anette Sand 17. januar 2013 at 15:39 #

    Du kan læse mere om 60-dages reglen her: http://skat.dk/skat.aspx?oId=2064182&vId=0&search=60-dages* – og SKAT vejleder også gerne telefonisk (med lidt tålmodighed mens man venter på at blive stillet om, dog).

    Dbh.
    Anette

  34. Rasmus 20. januar 2013 at 19:57 #

    Hej igen.

    Jeg har læst det på skat.
    Men du skriver at satser falder til 2,13kr/km efter 60dage ved kørsel til samme arbejdsplads.
    DET kan jeg ikke finde nogen steder på SKAT’s sider.

    Hvorfra har du den regel?
    (Bør over med mig.. :)

    Venligst, Rasmus

  35. Rasmus 10. februar 2013 at 23:38 #

    øv…
    Talte med SKAT den anden dag og ham jeg talte med kunne ikke bekræfte at satsen kun falder efter 60dage.
    Han sagde at efter 60dage kan man kun bruge befordringsfradraget som først træder ind efter 24km…
    Alternativet er at have en gulpladebil til erhverv alene eller regne en procentandel ud af de faktiske dokumenterede udgifter for transport ud og trække fra.
    Men hvis du kan underbygge din påstand om at det du skriver til Kristina så vil jeg blive meget glad.

    Venligst, Rasmus

  36. Anette 11. februar 2013 at 10:44 #

    Hej Rasmus

    Du skal i første omgang rette dig efter, hvad SKAT siger. Jeg vil tjekke op med et par revisorer, om der er forskellige fortolkningsmuligheder og vender tilbage her i tråden, hvis jeg har godt nyt.

    /Anett

  37. Kasper 26. februar 2013 at 11:14 #

    Hej Anette

    Hvis man som selvstændig f.eks. har 5 forskellige kunder som man hver er ude hos en gang om ugen(ca. 52 gange om året pr. stk.). Her er man da på den sikre side i forhold til 60 dages reglen ikke?

    vh kasper

  38. Anette Sand 26. februar 2013 at 12:13 #

    Hej Kasper

    Jo, sådan vil det være: Når du ikke når op over 60 gange kørsel til hver enkelt kunde, opfylder du betingelserne.

    Dbh.
    Anette

  39. cynthia 17. marts 2013 at 12:55 #

    Kære Anette

    Jeg er selvstændig med enkelstmandsvirksomhed. Jeg har et par spørgsmål jeg håber du kan hjælpe mig med.

    Skal jeg vælge virksomhedsordningen for, at kunne benytte mig af befordringsgodtgørelse (3,82 kr.) for erhvervsmæssig kørsel?

    Jeg arbejder som frelance konsulent for en større instituion i region midt jylland. jeg varetager dels opgaver internt i denne organisation, men får også gennem selv samme organisation opgaver (som underlevareandør)i andre kommuner og institutioner. Hvordan forholder jeg mig til 60 dages reglen her. Vil man betragte min opgaver som underlevarandør som kørsel til en arbejdspalds eller vil man anse det som kørsel til forskellige adresser? Håber dette giver mening for dig :-) Og tak for en fantastisk blog

  40. Anette Sand 19. marts 2013 at 00:32 #

    Hej Cynthia

    Tak for din mail. Det er faktisk et ret vanskeligt spørgsmål, som jeg derfor har vendt med en af Regnskabsskolens faste samarbejdspartnere i det sydsjællandske, Kasper Kyndsberg, som skriver:

    “Du spørger meget specifikt. Først lidt generelt til dit spørgsmål.

    Du kan altid få fradrag for din kørsel mellem hjem og arbejde og mellem flere arbejdspladser. Eneste spørgsmål er, hvor meget du kan få. Der findes to paragraffer i ligningsloven §9b og §9C. Det er nok det oftest citerede paragraffer, hvorfor de gengives her.

    9B er basalt set det høje fradrag og 9C er det lave fradrag.

    9C er det vi kender som befordringsfradraget, hvor vi ikke får noget fradrag for de første 24 km, får et højt fradrag for de næste 76 km og over 100 kørte km får vi et lavere fradrag. Fradraget er et ligningsmæssigt fradrag og fradraget har en skatteværdi på ca. 33%.

    9B får vi et en høj godtgørelse der kan fratrækkes i den personlige indkomst og har en skatteværdi på mellem ca. 38 – 56% alt efter ens indkomst hvis man er selvstændig/honorarmodtager eller man kan få penge efter 9B som lønmodtager skattefrit af sin arbejdsgiver.

    Derfor er det væsentligt at finde ud af, om man kører til forskellige arbejdspladser eller den samme.

    Adskillelsen sker efter 60 dages reglen, der fungerer således at hvis du kører mere end 60 arbejdsdage til den samme arbejdsplads får du fradrag efter §9C og kan ikke få skattefri godtgørelse. Hvis du har kørt mere end 60 arbejdsdage i træk til samme arbejdsplads skal der gå 12 måneder, hvor du ikke har 60 efterfølgende arbejdsdage hvor du kører til samme arbejdsplads for at kunne komme tilbage i 9B.

    I din konkrete situation kender vi simpelthen ikke nok til dine konkrete kørselsvaner. Hvis du vil have vished må vi under alle omstændigheder råde dig til at anmode Skat om bindende svar, hvor du helt præcist beskriver dit kørselsmønster.

    Med venlig hilsen
    Talknuserne I/S

    Kasper Kyndsberg”

  41. cynthia 21. marts 2013 at 18:35 #

    kære kasper

    Tusind tak for dit svar. jeg går videre med det til skat.

    mange hilsner og tak cynthia

  42. Jimmy 20. juni 2013 at 16:51 #

    Hejsa,

    Jeg har et enkeltmandsfirma, hvor jeg kører hjemmefra og til en fast kunde hver dag.
    Jeg har lige fået mig et kontor i nærheden af mit hjem.
    ang 60 dags reglen…
    Kan jeg få den store godtgørelse ved at kører direkte til min kunde i de 60 dage og derefter kører via mit kontor til kunden i 60 dage og tilbage igen.
    Hjem=A
    Kunden=B
    Kontoret=C

    1. A til B og retur i 60 dage…
    2. A til C til B og retur til C og A i 60 dage.
    3. A til B igen

    Er jeg helt ude på dybt vand?

  43. Anette 24. juni 2013 at 10:02 #

    Hej Jimmy

    Ja, det er du, for 60-dages reglen handler om antal besøg hos en kunde – ikke om, hvor man kører fra. Du kan ikke fordoble antallet af dage ved at angive din afgangsdestination som nogle gange fra hjemmet og andre gange fra arbejdet. Men der er jo stadig det almindelige “lønmodtager”-kørselsfradrag, når du kommer over 60 dage.

    Dbh.
    Anette

  44. Kim 4. februar 2014 at 11:04 #

    Hej Anette.

    Jeg har læst lidt på din blog og nu er jeg fortvivlet. Jeg tænker at du må være ekspert på det her område – at dømme ud fra dine indlæg.

    Jeg håber du kan svare mig på et spørgsmål.

    Jeg har åbnet CVR registreret enkeltmandsvirksomhed med personskat.
    Jeg lejer et værksted hos en brugtvognsforhandler. Her laver jeg biler for både brugtvognsforhandleren, men også 4 andre kunder.

    Jeg har et lønnet fuldtidsarbejde og er altså kun selvstændig i fritiden. Dog er det for tiden næsten dagligt at jeg er på “eget” værksted.

    Jeg får det helt almindelige ligningsmæssige fradrag i forskudsopgørelsen for kørsel fra bopæl til arbejdsplads og retur.

    Jeg laver et kørebog efter skat’s gældende takster for de KM jeg kører i erhvervsøjemed og trækker disse KM fra som udgift i rengskabet. (Jeg har en papegøjepladebil- Halv erhverv og halv privat bil)

    Jeg kan læse mig til at jeg kun må køre ud til samme kunde 60 gange på en rullende 12 måneders periode, hvis det skal trækkes fra som KM-godtgørelse i regnskabet.

    Er det gældende når man lejer sig ind i et lokale i en bygning, som en af mine kunder ejer – også selvom lokalet bruges til udførelse af andre kunders opgaver også?

    Og hvis det er, hvad skal jeg så gøre for at afholde udgiften? – Er noget rundforvirret

    Venlig hilsen Kim

  45. Anette Sand 5. februar 2014 at 11:03 #

    Hej Kim

    Hvis du udfører alt eller stort set alt arbejdet i det lejede lokale, som også ligger der, hvor din største kunde er, synes jeg, at man må betragte det lokale som et fast forretningssted. Derfor kan du ikke hæve (den høje) kilometergodtgørelse mellem hjemmet og lokalet, og derfor bliver 60-dages reglen ikke relevant.

    Dbh.
    Anette

  46. christian 7. maj 2014 at 16:53 #

    hej Anette.
    rigtig godt arbejde. hurtigt spørgsmål(som du måske allerede har besvaret): Jeg har arbejde som vikar i sjællandsområdet og kører udelukkende med offentlig transport. Har hørt fra en kollega at 60dages-reglen og 3,56 også gælder for mig.. kan det passe?

    på forhånd tak.
    – Christian

  47. Anette Sand 7. maj 2014 at 18:20 #

    Hej Christian

    Hvis du er ansat som vikar, er det de almindelige lønmodtagersatser (2014: 2,10/km. dog ikke de første 24 km. dagligt), du skal bruge. Hvis du arbejder som selvstændig erhvervsdrivende og løser vikararbejde, kan du trække de faktiske omkostninger fra. Du kan ikke hæve kilometergodtgørelse for kørsel i bil. Hovedreglen er: Hvis du ikke kan aflæse kilometertælleren, kan du ikke få kørselsgodtgørelse.

    Dbh.
    Anette

  48. Daniel 3. januar 2015 at 17:23 #

    Hej Anne
    Jeg håber, at siden stadig er aktiv. Du har været så god til at give alle sammen konkrete svar.

    Jeg har en enkeltmandsvirksomehed som jeg driver ved siden af mit studie. Jeg har haft en kunde som har udført et projekt for og dermed transporteret mig fra mit bopæl til adressen i en kort periode (under 60 dage). Jeg har brugt offentlige transportmidler til at komme til og fra adressen og jeg har desuden brugt mit periodekort, som jeg også bruger til mit studie. Alt andet ville blive meget dyre.
    Hvilken katagori falder jeg ind i mht til transportgodtgørelse? Jeg har læst rigtig meget om de to typer nu. Men det er meget svært at gennemskue hvordan og hvorledes det er med offentlige transport. Kan det passe at jeg kun kan drage nytte af fradraget? Og hvilke satser skal der bruges?

    Mvh
    Daniel

  49. Anette Sand 4. januar 2015 at 12:59 #

    Hej Daniel

    Der er kun fradrag for udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i firmaet. Når du ikke har haft nogle omkostninger til rejsen (fordi du alligevel har et periodekort og man ikke kan argumentere for, at firmaet skal betale det, d du er fuldtidsstuderende), er der heller ikke noget fradrag.

    Dbh.
    Anette

  50. Jens 30. januar 2015 at 12:02 #

    Kære Anette.

    Spændende mangeårig tråd du har kørende her. Jeg har ved at læse den nogenlunde fundet frem til hvad der er gældende for mig.

    Jeg skal til at arbejde, som selvstændig konsulent for en kunde i Odense – nogle dage om ugen (bor i København). Fra kunden adresse vil der også være nogle ture ud til deres kunder eller andre opgaver udenfor deres adresse. Jeg kommer til at tage tog til og fra Odense og rundt i landet. Sådan som jeg forstår det, så er det de faktiske udgifter (togbilletter) jeg kan dokumentere, som giver fradrag ikke?

    Mit spørgsmål er derefter, hvordan fradraget kommer ind? Beklager hvis det er svaret tidligere i denne tråd. Men skal det ind i mit enkeltmansvirksomhedsregnskab – som en udgift, eller skal det ind som fradrag i min personlige skatteindkomst?

    Og når det er et skattefrit afdrag, betyder det så reelt, at jeg får alle mine udgifter “refunderet”, eller at det er et fradrag, således at jeg ca. kommer til at betale halvdelen selv, alt efter min skattesats? Altså hvis jeg rejser for 1000 kroner, får jeg så det godtgjort eller kommer det reelt til at koste mig 500 kr? Håber du kan hjælpe med dette. Og mange tak for en god blog. Jeg har ofte stødt på dig ifm. diverse søgninger, og du fremstår meget kompetent.

    Vh
    Jens

  51. Anette Sand 30. januar 2015 at 18:39 #

    Hej Jens

    Det er de faktiske udgifter, du kan trække fra. Det vil sige, at du betaler udgiften til rejserne med dit firmakort til firmakontoen i banken og får dermed fuldt skattemæssigt fradrag for udgiften. Hvis du betaler med private midler, bogfører du hele udgiften ind i firmaregnskabet – og kan så hæve de penge, du har lagt ud skattefrit. Det kommer derfor ikke til at koste dig 500 kr. at rejse for 1.000 kr.

    Dbh.
    Anette

  52. Jens 1. februar 2015 at 22:18 #

    Hej Anette.

    Mange tak for hurtigt svar. Det lyder godt at jeg kan rejse “gratis” ibm. opgaven.

    Vh
    Jens

  53. Jens 8. februar 2015 at 00:03 #

    Hej Anette.

    Jeg skriver lige igen, da jeg har gået og brudt mit hovede med hvordan det lige går op. Altså det med at jeg får dækket hele min rejseudgift. Jeg beklager meget at jeg måske er lidt tungnem, men der er noget jeg ikke kan få til at hænge sammen, så det er sikkert bare mig.

    At betale 1000 for en togbillet, svarer det ikke til at betale 1000 for et nyt batteri til en bærbar fx?

    Et batteri vil jeg trække fra mine indtægter, for at få mit overskud i firmaet. Det vil sige, at hvis jeg har tjent 2000, og brugt 1000, så vil jeg have et overskud på 1000. Jeg vil efter skat have 500 ud (grove tal), hvorimod jeg ville have fået 1000 ud, hvis ikke jeg havde købt et nyt batteri. Forholder det sig anderledes med transporten?

    Håber du har tålmodighed til at skære det mere ud i pap.

    Vh
    Jens

  54. Anette Sand 8. februar 2015 at 16:10 #

    Hej Jens

    Der er ingen forskel på transport og andre fradragsberettigede omkostninger. Så hvis du tjener 2.000 kr. og bruge 1.000 kr. på kørsel, er overskuddet 1.000 kr., som du så skal betale skat af.

    Hvis du har mulighed for det, synes jeg, du skal deltage i et af Regnskabsskolens informationsmøder, hvor det netop er den slags spørgsmål, vi gennemgår: http://regnskabsskolen.dk/kursusoversigt/korte/informationsmoder/

    Dbh.
    Anette

  55. Jens 8. februar 2015 at 21:52 #

    Ok, super. Mange tak for svar. Så er vi på samme side.

    Jeg vil kigge nærmere på informationsmødet til Regnskabsskolen, tak for tippet.

    Vh
    Jens

  56. Louise 20. marts 2015 at 14:22 #

    Hej Anette

    Kan jeg som enkeltmandsvirksomhed med arbejdsplads andet sted end bopæl, registrere km. til og fra arbejde under befordringsfradrag på årsopgørelsen/selvangivelsen? Jeg kører i privat bil.

    På forhånd tak

  57. Anette Sand 22. marts 2015 at 13:20 #

    Hej Louise

    Ja: Kørsel mellem hjem og arbejde følger de samme regler, som lønmodtagerne har. Så det kan du godt. Kørsel herudover fra virksomhedens adresse og ud til forskellige kunder, leverandører og samarbejdspartnere følger reglerne for selvstændigt erhvervsdrivende.

    Dbh.
    Anette

  58. Mariuz 19. maj 2015 at 10:45 #

    Hej Anette,

    Super god blog og mange nyttige svar.

    Jeg er nyansat i en virksomhed hvorefter jeg blevet udlånt til en anden virksomhed i en periode op til 1 år som ligger 30km længere væk fra mit hovedkontor. Jeg kører direkte fra hjem til min nye “udlånte” arbejdsplads. De henviser til at jeg kan få udbetalt køreslgodgørelse, men kun for den akkumulerede km afstand fra mit hovedkontor og nye arbejdsplads og kun skattefrit efter 60 dages reglen. Kan man det eller tæller 60 dages relgen ikke kun fra hjem til arbejdsplads? Kan jeg så afregne befodringsafdrag på afstanden til mit hovedkontor?

    Mariuz

  59. Anette Sand 26. maj 2015 at 18:04 #

    Der er flere ting i dit spørgsmål Mariuz: Det ene er, hvad arbejdsgiveren evt. vil udbetale i kørselsgodtgørelse, det KAN være den høje takst og så gælder 60-dages reglen. Hvis der er tale om lønmodtagerfradrag (i 2015 kr. 2,05/km og selv betale de første 24 km.) er der ingen 60-dagesregel at forholde sig til. Altså: Høj takst = 60 dages reglen gælder.

    Dbh.
    Anette

  60. Søren 1. juni 2015 at 06:18 #

    Kære Anette,
    Mange tak for en rigtig god og lærerig blog! Sikke et arbejde.

    For nogle år siden var der en kommentar ang Erhvervskørsels til udlejningsejendom som jeg aldrig fandt svaret på.

    Jeg er selvstændig under virksomhedsordningen og ejer en udlejningsejendom som ligger over 200 km fra min private adresse. Jeg besøger stedet mindre end 60 dage på 12 mdr.
    Kan dette trækkes fra med satsen på 3,70kr indtil 20.000km ?
    Arbejdet vil være vedligehold, fraflytning og indflytnings eftersyn og lign.

    Et lille tillægs spørgsmål: Hvis en ven eller et familie medlem ville udføre et sådan indflytnings syn eller andet og jeg gerne ville betale for denne service kan det så laves som et honorar eller hvordan gøres det nemmeste & Rigtigt?

    På forhånd tak,

    Mvh. Søren

  61. Anette Sand 11. juni 2015 at 13:34 #

    Hej Søren

    Ja, som du beskriver det, er det erhvervsmæssig kørsel. Du skal huske at føre kørselsregnskab (og bare for en ordens skyld: Hold styr på, hvorfor du kørte, hvis nogen (=SKAT) skulle spørge.

    Tillægsspørgsmål: Hvis du udbetaler et honorar eller løn på anden måde, er det nødvendigt, at du indberetter til eIndkomst. Dvs. at du skal tilmeldes som arbejdsgiver med sporadiske lønudbetalinger, så du kan indberette. Det er den mest korrekte måde at gøre det på. Alternativt kan du betale efter faktura. Sagt kort: Der er ingen administrativ meget enkel måde at udbetale lejlighedsvise honorarer på.

    Dbh.
    Anette

Skriv et svar