Bogføring af varelager

Vi er skiftet fra et stort regnskabsprogram til SummaSummarum sidste år, og jeg er rigtig glad for det, for det er billigt og nemt at bogføre i. Vi sælger konsulentydelser og en lille smule varer, nogle bøger og USBdevices, det er et ApS. I det gamle system blev varerne trukket automatisk og nu kan jeg se, at der sker ikke en s…, når vi bogfører en salgsfaktura. Jeg har bogført indkøbene på varelagerkontoen, og den er helt uændret. Er det forkert? Hvad skal vi gøre?

Ja – det er et “klassisk” Summa-spørgsmål, du kommer med her.

SummaSummarum kan ikke løse opgaven med automatisk driftsføring af vareforbruget, så man må gøre det manuelt, og der er to metoder:

Bogføring af varekøb i driften:

Nogle vælger at bogføre deres varekøb løbende i driften, altså på konto 2100/2200 i standardkontoplanen. Når der skal laves en periodeafslutning, dvs. mindst en gang årligt pr. 31.12. (eller hvornår regnskabsåret slutter), skal varelageret så optælles og føres ned på varelagerkontoen, som er et aktiv og måske har kontonummer 55100.

Sådan gør man:

  1. Varelageret optælles fysisk
  2. Det optalte varelager fratrækkes det beløb, som allerede står på varelagerkontoen (55100). Altså: Det nye varelager minus det gamle varelager.
  3. Differencen mellem det gamle og det nye varelager fra punkt 2 bogføres. Det skal bogføres på konto 2830 (eller en ny konto, som hedder: Varelager, optalt pr. ultimo. Kontoen skal stå lige under vareforbrug og er en driftskonto).
  4. Hvis varelageret er mindre end sidste år, skal det bogføres i debet på 2830 og i kredit på 55100. Hvis varelageret er større end sidste år, skal det bogføres i kredit på 2830 og debet på 55100.
  5. Man tjekker, at varelageret på konto 55100 er det samme, som man har optalt det til, når man er færdig med bogføringen.

Første gang man skal gøre det, og hvor varelagerkontoen derfor er i 0, skal varelageret bare bogføres i kredit på konto 2830 og debet på 55100. Så stemmer det.

Bogføring af varekøb i status:

Hvis man løbende har bogført vareindkøb på lagerkontoen, f.eks. konto 55100, er det den modsatte øvelse, der skal til: Hver måned (eller hvert år) beregnes vareforbruget, og det debiteres konto 2100 og krediteres konto 55100.

Denne metode foretrækker jeg.

Hvis det er tale om større virksomheder med et betydeligt vareforbrug, vil det være helt oplagt at gennemføre øvelsen månedligt, for uanset hvilken af de to metoder, man bruger, vil råbalancen ikke vise et korrekt resultat løbende, men kun lige de dage, hvor varelageret og vareforbruget er ajourført. Inloco Regnskab bogfører for en internetbutik med mange daglige salg. Der har vi valgt at tælle varelageret op fysisk 3-4 gange om året. Men hver måned laver vi en beregning af vareforbruget og flytter op i driften, da ejeren ellers ikke har nogen rapport, som viser, hvordan måneden er gået reelt.

, , ,

16 kommentarer til Bogføring af varelager

  1. Jesper 13. april 2008 at 13:09 #

    Hej!

    Jeg er i gang med at starte en lille virksomhed som skal handle med IT hardware. Jeg har tænkt mig at lave regnskab i SummaSummarum og er kommet i tvivl om netop det med varekøb (både med henblik på videresalg men også med henblik på forbrug internt).

    Når jeg køber en vare af en leverandør, hvad skal min arbejdsgang i Summa så være?

    Jeg opretter varen med varenummer og det hele i varekataloget. Allerede her kommer jeg i tvivl – hvilken konto skal jeg angive under hhv køb og salg? Hvis jeg blot vælger 55100 (Varebeholdning) så bliver der jo ikke automatisk beregnet moms når jeg bogfører en købsfaktura på varen.

    Skal jeg oprette en ny varebeholdningskonto med købsmoms på?

    Og hvad så når jeg sælger varen igen – går ud fra at salget posteres med debet på vareforbrug og kredit på varebeholdning?

    Jeg tror, jeg må have det her skåret lidt ud i pap ;-)

    /Jesper

  2. Anette Sand 29. april 2008 at 00:06 #

    @Jesper: Alt efter hvor i landet du kommer fra: Det ville være fint for dig at komme til et af vores gratis informationsmøder, som du kan læse om her:

    http://regnskabsskolen.dk/Gratis-informationsmoder-for-ivarksattere.html

    Så kan emnet “varebogføring” være et punkt på netop det møde.

    Ellers: Der er flere muligheder, men jeg følger din egen streng: Ja, opret en ny varekonto i aktiverne med købsmoms på. Og bogfør varerne der.

    Og ja, når du har solgt en vare, flyttes den fra aktiverne op i driften til konto 2100 eller deromkring. Det kan du gøre hver gang (større ting) eller en gang månedligt, hvis det bliver for stort et arbejde at gøre det hver gang.

    /Anette

  3. Michael 7. januar 2010 at 21:02 #

    Hej Anette
    Jeg har et par spørgsmål til, hvordan jeg angiver min årlige lageroptælling. Jeg haft mit firma i et par år, og sidste år lavede jeg alt mit regnskab i hånden. Det blev jeg dog så træt af, at jeg i starten af 2009 købte SummaSummarum (standard), og det har fungeret rigtig godt.

    Det jeg så har gjort ”galt”, eller ikke har været opmærksom på, det er varebeholdningen fra 2008 (14.937 kr.). Den har jeg simpelthen ikke fået angivet nogen steder.

    Nu har jeg talt mit lager op for 2009 (15.173 kr.), og nu står jeg og skal indtaste lagerbeholdningen, og har fulgt din vejledning øverst, som i øvrigt er en glimrende forklaring!

    Men hvis jeg indtaster varebeholdningen, som henholdsvis:

    Konto 2830 = -15.173 kr.
    Konto 55100 = 15.173 kr.

    #1: Så lægges de -15.173 kr. til mit underskud, på årsopgørelsen… Men det vil skat jo nok ikke være med til, for varerne er jo stadig et aktiv, og ligger på lager. Så det dur jo ikke at jeg angiver dem som et underskud? Eller har jeg misforstået det hele.

    #2: Jeg har forsøgt at angive sidste års lager på konto 2820, og differencen på 236 kr. på konto 2830. Men det samlede resultat giver det samme… Hvordan / hvor angiver jeg de korrekte beløb.

  4. Anette 7. januar 2010 at 23:52 #

    Hej Michael

    Udgangspunktet er, at du i 2008 har fået et fradrag på 14.937 kr. mere, end du strengt taget var berettiget til at få.

    For at rette op på det, skal du i år ikke bogføre differencen mellem 2008 og 2009-lageret men hele lageret.

    Når du bogfører de 15.173 kr. vil dit underskud blive tilsvarende mindre eller dit overskud større. Og det vil SKAT gerne være med til – for det betyder mindre fradrag til dig og flere penge i statskassen.

    Dbh
    Anette

  5. Michael 8. januar 2010 at 18:13 #

    Jeg har nok ikke forklaret det korrekt så. Men sidste år har jeg ikke fradraget lageret.

    Men jeg kan bare ikke forstå at SummaSummarum lægger op til at jeg skal fradrage lageret… Det kan jeg ikke helt forstå?

  6. Anette 8. januar 2010 at 18:39 #

    Nej, det lyder mærkeligt eller også misforstår vi hinanden. Hvis du kontakter mig pr. mail, kan vi måske bedre få styr på det: post@regnskabsskolen.dk

    Dbh
    Anette

  7. Frank 9. februar 2010 at 18:11 #

    Hej.

    Jeg har prøvet som du skrev: Første gang man skal gøre det, og hvor varelagerkontoen derfor er i 0, skal varelageret bare bogføres i kredit på konto 2830 og debet på 55100. På årsregnskabet står der så at varelageret er negativt, er det rigtigt?

    Mvh
    Frank

  8. Anette 9. februar 2010 at 18:51 #

    Hej Frank

    Nej, når du debittere varelageret på konto 55100 er det postivt, altså en beholdning. Har der måske alligvel stået noget fra tidligere år? Eller har du byttet om på debet og kredit? Du kan evt. sende mig en resultatopgørelse og balance som .pdf på post@anettesand.dk, så skal jeg prøve at se, om du bare læser forkert.

    DBH
    Anette

  9. Anette 9. februar 2010 at 18:52 #

    Hej Frank

    Nej, når du debitere varelageret på konto 55100 er det positivt, altså en beholdning. Har der måske alligvel stået noget fra tidligere år? Eller har du byttet om på debet og kredit? Du kan evt. sende mig en resultatopgørelse og balance som .pdf på post@anettesand.dk, så skal jeg prøve at se, om du bare læser forkert.

    DBH
    Anette

  10. Frank 9. februar 2010 at 20:28 #

    Hej Anette.

    Jeg har vist fået byttet om på debit og kredit. Da jeg fik det rettet, advarede summa mig om at jeg ville postere en indtægt på konto 2830, men regnskabet bedre ud bagefter, overskud i stedet for underskud :)

    Mvh
    Frank

  11. Anette 10. februar 2010 at 00:00 #

    @ Frank: Det glæder mig – det ville være så sørgeligt med et negativt varelager :)

    Fortsat god arbejdslyst.

    Til andre, der slås med lukningen, har vi to gode tilbud i Regnskabsskolen:
    http://www.regnskabsskolen.dk/ivkurser/arsafslutning-af-regnskaber
    og
    http://www.regnskabsskolen.dk/ivkurser/grundlaeggende-regnskabsforstaelse

    Dbh
    Anette

  12. Maria 27. februar 2011 at 15:33 #

    Hej Anette,
    Jeg har fået andre til at afslutte mit regnskab gennem årene, men i år vil jeg så selv gerne prøve. Bankkontoen stemmer og jeg kan regne ud at jeg skal trykke på ‘Afslut regnskab’, men jeg skal have overført varelageret pr. 31/12. Skal dette gøres i det nye regnskabsår eller i det gamle? Og når jeg kun kan se, at der i 2010 er overført 360.000 kr. (varelageret pr. 31/12 2009) til debet og kontonummer 55100, har jeg så brugt metode 1 eller 2 som beskrevet ovenfor? Jeg kan ikke regne det ud…

    De bedste hilsener,
    Tatjana

  13. Anette Sand 5. marts 2011 at 20:31 #

    Det sker helt automatisk – i de fleste økonomisystemer. Også SummaSummarum, som jeg tror du bruger (kan genkende kontonummeret). Hvis du har et varelager registreret 31.12, vil det også fremgå af det nye regnskab 1.1.

    Dbh
    Anette

  14. janni v. n. 12. august 2014 at 14:24 #

    Hej Anette.

    Nu tænker jeg at jeg vil prøve at spørge dig, for jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre…

    Jeg er ved at starte et mindre firma op som der sælger accessories.
    Jeg indkøber alle mine varer fra Kina og når jeg bogføre mine køb bogføres de således:

    Konto: 2150 varekøb verden XX.-Beløb
    Modkonto: 55000 Bank XX.- Beløb

    Og har gjort ovenstående med alle mine køb.
    (Jeg skal måske lige nævne at jeg bruger Dinero regnskabsprogram)

    Jeg har tidligere skrevet til regnsskabsskolen og fik umiddelbart et godt svar.

    Jeg skal nemlig have bogført nogle konkurrencer jeg har kørt med på facebook.
    Konkurrencens præmie (varer fra eget lager) havde en salgsværdi på 120.-

    Jeg er med så langt som at den skal bogføres som en markedsføringsudgift, men kan ikke finde ud af hvad jeg skal bruge som modkonto.
    På Amino har jeg fået at vide at den skal modposteres på mit varelager, men jeg fører ikke varelager, da jeg regner med at gøre varelager op én gang om året ved regnskabsårets afslutning.

    Har du et evt. forslag til en modkonto?

    MVH Janni

  15. Anette Sand 19. august 2014 at 12:40 #

    Hej Janni

    Når du udtager nogle varer til konkurrence, kan man sige, at du skal flytte omkostningen væk fra vareforbrug og hen på reklame. I dit sted ville jeg lave en ny konto, som hedder “Præmier, konkurrencer” og bogføre udgiften der i debet. Modposten vil så være 2150 i kredit (fordi du jo så har købt færre varer ind til videresalg).

    Du skal bruge købsprisen, når du bogfører, ikke salgsprisen, selvom du evt. oplyser salgsprisen som værdi, når du udskriver konkurrencen.

    Dbh.
    Anette

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lageropgørelse: Værdien af varelageret | Anette Sand - 2. januar 2009

    […] har tidligere skrevet om, hvordan varelageret skal bogføres, hvis man arbejder i SummaSummarum eller et andet program, hvor der ikke automatisk føres […]

Skriv et svar